شما اینجا هستید   |

    آخرین اخبار : رشته های تحصیلی باید از عرضه محور به آمایش محور تبدیل شود/اکنون فضای گفت و شنود در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است/ ارائه پیشنهاد برگزاری رویداد ایده های برتر برای پردیس واحد یاسوج

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده، عصر روز چهارشنبه (۹ تیرماه) در نشستی صمیمانه با کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج دیدار و گفت و گو کرد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این جلسه با قدردانی از زحمات دکتر جانی‌پور در مدت تصدی مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، برای دکتر اکرامی سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی این استان آرزوی موفقیت کرد.

وی با بیان اینکه بدون شک دانشگاه آزاد اسلامی عضو تأثیرگذار آموزش عالی کشور است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه پزشکی و غیرپزشکی تأثیرات بسیار جدی در نظام آموزش عالی دارد و در دوران شیوع ویروس کرونا که با مسئله کمبود پرستار مواجه بودیم، دانشگاه آزاد اسلامی که ۴۰ درصد پرستاران کشور را تربیت کرده، توانست نقش آفرینی خوبی در این حوزه در سراسر کشور داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم نقش این دانشگاه را در فرآیند توسعه کشور ببینیم، این نقش غیرقابل انکار و بسیار جدی است، البته دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع مختلف توسط دولت ها مورد بی‌مهری قرار گرفت و در سال های اخیر شاهد بیشترین کم‌لطفی نسبت به این دانشگاه بودیم. نوع نگاه مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان داد که خوب می دانند خادم ملت کسی است که نگاه یک‌جانبه به مردم ندارد.

دکتر طهرانچی با اشاره به سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: پیش از سفر بنده، گروهی از کارشناسان به استان آمدند و گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی در این استان تهیه کردند که در جلسه هیأت رئیسه واحد یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند مدیریت کارآمد، پرانگیزه و خردمند است، چرا که ۲۰ درصد منابع نفت و گاز کشور در گچساران است، اما سوال این است که سهم دانشگاه آزاد اسلامی در بهره‌وری این صنعت و اقتصاد استان و شهر کجاست؟

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ یک سؤال در برابر دانشگاه قرار گرفت که آموزش عالی به آن فکر نکرده بود، تصریح کرد: سوال این است که چرا شرکت کنندگان در رشته تجربی ۶ برابر رشته ریاضی شده اند و متقاضیان رشته ریاضی حتی از زبان های خارجی نیز کمتر شده است؟ با توجه به اتفاقات چند سال اخیر، از سال ۱۳۹۳ سالانه ۱۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه ها کاهش یافت، اما هیچ کسی به دنبال چاره آن نبود، در صورتی که اگر در سال ۱۳۹۰ متولدین ۱۳۷۲ را با ۵ سال قبل از آن مقایسه می کردند، به این نتیجه می رسیدند که ۱۸ سال آینده با کاهش جمعیت دانشجویی مواجه می شوند و نباید هزینه های دانشگاه را صرف ساختمان سازی و هزینه های اضافی کنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه آموزش باید عمقی، کاربردی و فایده‌محور باشد، گفت: نگاه ما به دانشگاه آزاد اسلامی این است که این دانشگاه یک جامعه هم‌بسته و یک خانواده بزرگ است که باید در آموزش خود تحول ایجاد کند، چرا که دیگر شیوه آموزش گذشته خریدار ندارد. در عین حال به این موضوع واقف هستیم که هر جامعه در جهت زندگی بهتر نیاز به آموزش دارد و آموزش را نمی‌توان از جامعه گرفت، اما این آموزش نیازمند تحول است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: اگر جوان بیکار است، نشان می دهد که آموزش ها منجر به آمادگی و بسترسازی اشتغال جوانان نمی‌شود و آموزش کانون و بستر پیشرفت در زندگی نیست، بنابراین باید آموزشی که فردای امتحان از یاد دانشجو می رود را به آموزش عمقی، کاربردی و فایده‌محور تغییر داد.

تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی باید بر تحول در آموزش باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تمرکز این دانشگاه باید بر تحول در آموزش باشد، به طوری که پژوهش، فناوری، شرکت های دانش بنیان و … منجر به تحول در آموزش شود، بنابراین اگر اقتصاد شهرهای دهدشت و گچساران قرار است تغییر کند، راه آن تحول در آموزش جوانان این شهرهاست. به نوعی می توان گفت که توصیه به اهتمام داشتن به امور مسلمین در دانشگاه، ارائه آموزش مفید، کاربردی و عمیق است.

وی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب، علم و پژوهش محور است و باید آن را جدی گرفت، گفت: دانشگاه در جامعه معنا پیدا می کند و دانشگاه به ما هو دانشگاه معنا ندارد، همانطور که یک فروشگاه و بازار بدون مشتری و شهر بی‌معناست. دانشگاه بی جامعه نیز معنایی ندارد. درست است که دانشگاه کشف اسرار الهی را برعهده دارد، اما واقعیت این است که دانشگاه‌ها نسبت به چند سده قبل متفاوت شده اند و اکنون به عنوان سازمان تولید و انتقال دانش تخصصی پس از کشف اسرار الهی نقش‌آفرینی می کنند تا بتوانند به کشف مهارت های مورد نیاز جامعه و ارتقای مطلوب و همچنین آگاهی های فرهنگی و اجتماعی با رویکرد خلق فناوری بیانجامد.

فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی باید اثرات اجتماعی و اقتصادی در پی داشته باشد

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه کشف پدیده ها و توجه به منافع مردم از کارکردهای مهم دانشگاه است، تصریح کرد: ما علم برای علم نداریم، بلکه علم برای مردم است و فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی باید اثرات اجتماعی و اقتصادی همچون افزایش بهره‌وری کسب و کارهای موجود، جذب سرمایه ها از بازارهای مالی و جهانی، خلق کسب و کارهای جدید، عرضه افراد بسیار ماهر به بازار کار، عرضه منابع اجتماعی به معنای خاص و عالم از طریق ارتقای سیاست عمومی و خدمات عمومی و… را در پی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مدیران گروه واحدهای این دانشگاه نسبت به شغل دانشجویان مسئول هستند. حل مسئله باید به عنوان قدرت دانشگاه مطرح باشد و دانشگاه باید بین فشار دانش و کشش بازار، بین منافع اقتصادی و اجتماعی، تبادل دانش به وجود آورد.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید به دانشجویان مهارت تعامل، کار گروهی، حل مسئله، کارآفرینی و مدیریت بیاموزد و پژوهش منجر به افزایش قدرت اقتصادی کشور و دانش فنی شود، گفت: برای تحقق این هدف، لازم است که مأموریت های مطالعاتی صنعتی در دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شود تا پژوهشگران این دانشگاه به صنایع، مزارع و… بروند و مسائل را دریابند تا بتوانیم آموزش را مبتنی بر نیاز جامعه و صنایع اصلاح کرده و ارتقا دهیم. بدین منظور باید بین دانشگاه و بخش های تجاری و صنعتی رفت و آمد ایجاد شود. افزایش بهره وری، ارتقای تکنولوژی و دانش فنی باید با تعامل صنایع در دانشگاه دنبال شود.

ارائه رشته های دانشگاه آزاد اسلامی باید از عرضه‌محور به آمایش‌محور تبدیل شود

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه ارائه رشته های دانشگاه آزاد اسلامی باید از عرضه‌محور به آمایش‌محور تبدیل شود، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی باید حل مسئله‌محور و کادرساز محلی، پیشران محلی و رشددهنده باشد. شبکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای سه زیرشبکه «علوم و تحقیقات حل مسئله، «فناوری و نوآوری» و «مهارت و کارآفرینی» است. برای شکل گیری این شبکه باید دانشکده های موضوع‌محور و دانشکده های چندرشته ای موضوعی داشته باشیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه باید جامعه و محیط بیرون را ببیند و بتواند دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کند.

وی با بیان اینکه مدرسه داری عادی در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است، گفت: مدارس سما باید تحولی باشند و اساتید علوم تربیتی دانشگاه باید با این مدارس در ارتباط بوده و دانشجویان رشته های مرتبط نیز کارورزی خود را در این مدارس بگذرانند.

دکتر طهرانچی در ادامه این نشست صمیمانه دوساعته به سؤالات اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج پاسخ گفت.

موارد مطرح شده در این جلسه موضوعاتی درخصوص برگزاری آزمون متمرکز پیش دفاع دکتری، درخواست راه‌اندازی دانشکده حقوق در واحد یاسوج، بخشنامه اعضای هیأت علمی الف و ب، راه اندازی مدرسه مهارتی حقوق، تحول در فعالیت های مدارس سما و… را شامل می شد که دکتر طهرانچی به تفصیل درخصوص هرکدام توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این جلسه، پیشنهاد برگزاری رویداد ایده های برتر برای پردیس واحد یاسوج را مطرح کرد و گفت: کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در قالب گروه های سه نفره پیشنهادات و ایده های خود را برای فعالیت پردیس واحد یاسوج ارائه دهند.

اکنون فضای گفت و شنود در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است

دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: در گذشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی قالب و یکسویه بود، اما اکنون فضای گفت و شنود در دانشگاه شکل گرفته است. برخی که غیبت می کنند، دروغ می گویند و آداب گفتگو را رعایت نمی کنند، مخالف شکل‌گیری چنین فضایی هستند و از این بابت عصبانی هستند که فضای گفت و شنود دوطرفه در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده است. عصبانیت آنها به خاطر تغییر فرهنگ گذشته به فرهنگ گفت و شنود مدیران و رویکرد ضداشرافی‌گری و تجملاتی این دانشگاه است.

به اشتراک بگذارید : | | |