شما اینجا هستید   |

    اسلایدر : تبدیل شدن به سازمان دانش و سازمان فناوری از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است/ لزوم راه‌اندازی دانشکده‌های فناوری‌پایه/ در دانشگاه آزاد پژوهش‌ها به حل مسائل کشور معطوف شده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین رویداد ملی سکوی پرتاب با موضوع «روش‌های نوین ساخت‌وساز» که صبح امروز در سالن همایش‌های دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: دانشگاه، صنعت، فناوری، پژوهش سازمانی، پژوهش حل مسئله و نگاه نو به مسائل مردم موضوعاتی است که در این رویداد توسط دو نهاد دانشگاه آزاد اسلامی و گروه مالی بانک مسکن مورد توجه جدی قرار گرفته است. یکی از این دو نهاد متولی آموزش و تربیت نیروی انسانی و دیگری متولی سیاست‌گذاری و حامی مسئله مسکن است.

وی با اشاره به جایگاه مسکن و ساخت و ساز در اقتصاد کشور، اظهار داشت: مسکن در GDP کشور نقش مهمی دارد و در اشتغال نیز جایگاه دوم را از آن خود کرده است. با این وجود، متأسفانه نوع عملکرد دانشگاه‌ها در علمی کردن فرآیند مسکن و بکارگیری فناوری‌های نو، به گونه‌ای بوده که رشته عمران که روزی به عنوان رشته‌ای پرطرفدار موردتوجه جوانان کشور بود، اکنون جایگاه خود را از دست داده و نیازمند بازنگری است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه فناوری هر صنعتی را که بومی و ملی نکنیم، تبدیل به صنعتی گِران خواهد شد، گفت: ساخت مسکن و ساختمان‌سازی در کشور ما به سنتی‌ترین روش‌ها اجرایی می شود. اتفاقاتی که طی چند دهه اخیر در حوزه مسکن شاهد بوده‌ایم، بیشتر نگاه صورت‌گرایانه به این حوزه بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ایران دارای بهترین معادن سنگ دنیاست، اما محصولات جدید در حوزه مسکن، وارداتی است، چرا که سنگ درجه یک ما را می برند و ما مجدداً آنها را وارد می کنیم. در این خصوص باید ببینیم که فناوری چگونه به کمک کشورهایی مانند چین و کره جنوبی آمده و آنها چگونه در حوزه مسکن عمل می کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما نگاه صرفاً علمی به مسائل دارند، گفت: نگاه دانشگاه‌های ما به رشته‌هایی چون عمران، معماری، مواد و دیگر رشته‌های مهندسی کاملاً دانشی و علمی است و متأسفانه فناوری در این حوزه، موضوع اصلی دانشگاه‌ها نیست و به همین دلیل آموزش‌های ما همچنان آموزش علم است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دنیا دانشگاه های فناوری وجود دارند، اما دانشگاه صنعتی نه، گفت: صنعت محصول آخر فناوری است و درواقع صنعت رشدیابنده نیست، بلکه فناوری است که رشددهنده است و منجر به تولید محصولات صنعتی می شود. به عنوان نمونه؛ صنعت خودرو که وارد کشور ما شد، پیشرفت و توسعه چشمگیری به همراه نداشت، چرا که صنعت خودرو وارد کشور ما شد و به همین دلیل نگاه ما به فناوری از بنیان اشتباه است و همچنان در کلاس‌ها آموزش فناوری ارائه نمی شود، به همین دلیل در رشته‌های مهندسی نیز مدرک PhD می دهیم و از دانشجویان مهندسی مقاله می خواهیم، در حالی که مهندسی شغل است و تنها یک رشته دانشگاهی نیست و باید به آن نگاه فناورانه داشت.

وی با اشاره به تفاوت محصول نهایی آموزش دانش بنیان و آموزش فناورانه در حوزه مهندسی، گفت: محصول خروجی آموزش دانش‌پایه، پژوهشگری است که در نهایت مقاله می دهد، اما تولید محصول، تربیت آموزش فناورانه است. اینکه کشور ما همچنان از ساخت و ساز صنعتی فاصله دارد، بدین علت است که دانشگاه‌های ما دانشکده‌های فناوری ندارند و دانشگاه را محدود به دانش دیدیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: کشور ما با پیشینه تمدنی که دارد، با مفاهیمی چون فناوری بیگانه نیست، چرا که ما در گذشته علم الحیل داشتیم و اساساً این علوم از علوم طبیعی جدا بود. اکنون نیز در دانشگاه نیازمند دانشکده‌های فناوری‌پایه هستیم تا به علوم و رشته‌هایی همچون عمران، معماری و رشته‌های مهندسی نگاه دانش‌پایه نداشته و خروجی آن متفاوت باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: متأسفانه دانشگاه‌های ما تاکنون یک خط تولید کامل محصول نداشته‌اند و به عنوان سازمان فناور مطرح نبوده‌اند. یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، حرکت به سمت تبدیل شدن به سازمان دانش و سازمان فناوری است و این نگاه می تواند توسعه، پیشرفت و آینده کشور را تضمین کند.

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه صنعتی سازی مسکن و ساختمان، گفت: نگاه دانشگاه آزاد اسلامی این است که در موضوع ساختمان باید حرفه‌ای و فناورانه ورود کنیم و دانشکده‌های فناورانه در موضوع ساختمان داشته باشیم که در آن رشته‌های عمران، معماری، مواد و حتی رشته‌های علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و… در کنار هم دیده شود. یکی از ایرادات مطرح شده درباره پروژه‌های مسکن، نوع شهرسازی این پروژه‌هاست. این موضوع متوجه عملکرد دانشگاه‌ها نیز هست، چرا که در دانشکده‌های عمران و شهرسازی هیچ ارتباطی بین رشته‌های مهندسی و جامعه‌شناسی وجود نداشت.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه ساختمان و شهرسازی حوزه بسیار مهمی است که دارای جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فناورانه است، تصریح کرد: اگر مسائل ساختمان سازی را در این سه مقوله ببینیم، خروجی خوبی خواهیم داشت، اما اگر تنها جنبه تکنیکال صنعت ساختمان دیده شود و در آن رشته عمران، نقش‌آفرین صِرف باشد، خروجی قابل قبولی نخواهیم داشت. توجه به ملاحظات اقتصادی در صنعت ساختمان مهم است، اما باید مدیریت چندجانبه ساختمان سازی ریشه در دانشگاه داشته باشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحولات اتفاق افتاده در حوزه پژوهش این دانشگاه، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پایش، مفتخر است که به صورت سازمان‌یافته بیش از ۳۰ چالش ملی را به عنوان مسئله احصاء کرده و در یک نظام‌واره به ۳۰ هزار زمینه پژوهشی برای حل چالش‌ها و مسائل کشور رسیده است. از این طریق، یک شبکه محققان و پژوهشگران تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده و برای تکمیل این چرخه، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مأمور شده تا این شبکه را به بازار هدف برساند و این نگاهی است که در دانشگاه مدرن امروز به آن می پردازیم.

وی با اشاره به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این سند که به تازگی رونمایی شده و هیأت امنای دانشگاه نیز بر آن صحه گذاشت، حرکت پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی را تبیین کرده است. این سند دارای ۱۰ بسته کاری است که یکی از آنها مربوط به «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله» است و این قابلیت یک روح جدید در کالبد دانشگاه آزاد اسلامی است و برگزاری این همایش نیز در راستای تحقق این هدف است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: روند پژوهش دانشگاه‌های کشور ما تاکنون پرداختن به مسائلی بود که دیگران خلق کرده بودند، اما در دانشگاه آزاد اسلامی پژوهش‌ها به حل مسائل کشور معطوف شده و در این راستا ۵ هدف ازجمله «ارتقای قابلیت حل مسئله مبتنی بر نیازهای آمایشی»، «افزایش درآمدها و منافع دانشگاه از فعالیت‌های پژوهشی و خدمات آزمایشگاهی»، «توسعه کمی و کیفی فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی»، «افزایش فعالیت‌ها و قابلیت‌های بین‌المللی نظام پژوهشی دانشگاه» و «ارتقای نظام پژوهش تحصیلات تکمیلی با قابلیت حل مسئله» پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: برای تحقق این ۵ راه‌کنش تدوین شده که عبارتند از «تعامل پیش‌دستانه با صنایع و سازمان‌های خدماتی ملی و محلی و تمرکز بر نیازهای آمایشی در راستای توسعه پژوهش‌های تقاضامحور همراه با جمع‌سپاری نوآوری»، «توسعه پژوهش‌های برنامه محور منطبق بر نظام پایش آزاد و نظام موضوعات راهبردی، فاخر و برندساز»، «توانمندسازی، شبکه‌سازی و تقویت هم‌افزایی پژوهشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه»، «توانمندسازی و شبکه‌سازی اعضای هیات علمی، نخبگان و پژوهشگران در پاسخگویی به نیاز‌های ملی محلی» و «توسعه مدیریت دانش و تلاش برای کاربردپذیری دانش و ترویج، کیفیت‌بخشی و کاربردی کردن نتایج پژوهش‌ها».

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه برگزاری این همایش در راستای اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: آنچه باعث شده امروز گردهم جمع شویم، اتفاق یکباره نیست، بلکه در راستای نگاه مقام معظم رهبری به مسئله پژوهش و فناوری در کشور است که در دانشگاه آزاد اسلامی به یک جریان تبدیل شده که با مشارکت نهادهای بیرونی، با جدیت در حال پیگیری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم که ۶ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی در بخش‌های مختلف صنعت کشور مشغول فعالیت هستند و بدنه بزرگ اعضای هیأت علمی دانشگاه نیز از نزدیک با مسائل درگیر شده‌اند. از این رو می توانیم اتفاقی رقم بزنیم که نتیجه آن برای مردم ثمرات خوبی داشته باشد.

به اشتراک بگذارید : | | |