به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم اختتامیه نخستین دوره توان افزایی بدو استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در استان مازندران برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته، محیط سازمانمحور بود و هر فرد با محل تحصیل خود شناخته میشد، اظهار داشت: جامعه ما در کشوقوس نظام سازمان محور بود که با وقوع تحولات اجتماعی فناورانه، وارد نظام شبکهمحور شد که این نظام، متفاوت از نظام سازمانمحور است.
اساتید نقش ویژه ای در پرورش قوه عاقله برای اداره امور کشور دارند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه استادان نقش ویژه ای در پرورش قوه عاقله برای اداره امور کشور دارند، گفت: تربیت قوه عاقله را در چند محور «درگیرشدن با مسائل کشور»، «تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان» و «تحول مستمر و صیرورت دائمی در محیط دانشگاه» پیگیری و دنبال میکنیم.
دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد در محیط ملی، یک کنشگر فعال باشد
وی با بیان اینکه اقتصاد، اجتماع و فناوری در جامعه وجود ندارد، گفت: دانشگاه اقتصاد آفرین، فناورآفرین و اجتماع آفرین مطلوب و مورد نظر ماست. دانشگاه ها باید عدالت اجتماعی را به عنوان یک رکن اجتماعی خلق و تبیین و ابعاد مختلف عدالت را شناسایی کنند. دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد در محیط ملی، یک کنشگر فعال باشد و در جهت مرجعیتآفرینی، تمدنسازی و الهامبخشی حرکت کند.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه به نیروی انسانی قابل اتکا لازم دارد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند که دانشگاه آزاد اسلامی باید بهترین در کشور باشد و سه مأموریت مهم و رسالت اصلی برای این دانشگاه تعیین کرده اند که شامل ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه است. مقام معظم رهبری همچنین میفرمایند محور تحول در دانشگاه، استاد است. نقش استادان نقشی ویژه، کلیدی و حساس است. زمانی تحول و تعالی در دانشگاه معنا پیدا میکند که به رکن رکین دانشگاه که استاد است، توجه ویژه داشته باشیم. باید استادان انقلابی، مؤمن، متعهد، قوی و متخصص در دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم.
اعضای هیأت علمی بازوان اصلی چرخشهای تحولآفرین دانشگاه هستند
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به پنج چرخش تحولآفرین پیشبینی شده در برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و با بیان اینکه اعضای هیأت علمی بازوان اصلی این چرخشها هستند، تصریح کرد: «چرخش تحولآفرین از آموزش حافظهمحور به یادگیری تعالیبخش عمیق، کاربردی، فایدهمحور، بسترساز اشتغال دانشبنیان و افزاینده اقبال اجتماعی در کنار ارتقای شاخص کار آمادگی و مهارتهای موردنیاز»، «چرخش تحولآفرین از اقتصاد شهریه محور به پایداری اقتصادی مبتنی بر درآمدزایی از جریان یادگیری تحولآفرین و پژوهش و نوآوری کارآمد»، «چرخش تحولآفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزشمدار»، «چرخش تحولآفرین از عرضهمحوری مقالهگرا و غیرهدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به تقاضامحوری و پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی تربیتی محلی و ملی» و «چرخش تحولآفرین از رشد کمی، فیزیکی و غیرهدفمند واحدهای دانشگاهی به توسعه کیفی همراه با بازمعماری واحدها مبتنی بر توجه به بُعد مجازی» پیشبینی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به بنیان خانواده تأکید کرد و گفت: بسیار تشکر میکنم از خانواده های عزیز، چرا که ما بنا داشتیم اساتید حاضر در مراسم در روز قسم نامه، کنار همسرانشان باشند، چرا که استادی دانشگاه راهی است که با همراهی ممکن است.
دکتر طهرانچی ادامه داد: درواقع نمیشود فرد به تنهایی این مسیر را طی کند، چرا که مسیر تعلیم و تربیت و در مقام مربی قرار گرفتن، بسیار مقام رفیع و سختی است. خانم خانه اگر همسرش استاد دانشگاه است، باید به این مقام فرهنگی افتخار کند.
وی خطاب به خانواه های اعضای هیات علمی، گفت: عزیزان وقتی که به هم میرسید در یک زندگی؛ دو دریایید با دو خاصیت. قرار نیست یکی شوید، حقوق شما سرجای خود است. به حقوق هم باید احترام بگذارید. در اسلام فرد، خانواده و بعد اجتماع است. اگر کسی از دالان خانواده رد نشود، نمیتواند قانونپذیری، ولایت، حقوق متقابل، محبت و مودت را درک کند. دالان خانواده در نگاه اسلام یک دالان رکنی است. ولی عزیزان ما بسیار مشاهده کردیم که گاهی اوقات اعضای هیأت علمی در تخصص و رشته خود غرق میشوند و در مسائل خانوادگی کم میآورند. حواستان باشد دو دریا با همه عمق، با همه امواج و با همه گوهرهایی که در درون دارند، به هم رسیده اند.