شما اینجا هستید   |

    اسلایدر : دانشگاه آزاد اسلامی باید به یک زیست بوم از دانش تا فناوری، نوآوری و سپس بازار تبدیل شود/دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان جوانان باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه «صف اول» به تشریح عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید از پذیرش دانشجویان تا ارتباط با صنعت پرداخت.

دکتر طهرانچی در این برنامه درخصوص وضعیت اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با سایر دانشگاه های کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک سامانه دانشگاهی است، درست است که نام دانشگاه را دارد اما یک نظام دانشگاهی است که قابل قیاس با دانشگاه های کشور نیست. دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو ایرانی دارد و ۵۰ درصد دانشجویان غیرایرانی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه ۲۲ هزار عضو هیأت علمی تمام وقت و ۳۸ هزار استاد حق التدریس دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ۵ دانشگاه بزرگ دنیا است

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از ۷۰۰ مدرسه سما و ۱۳۰ هزار دانش آموز در حوزه آموزش و پرورش نیز سعی می کند به عنوان یک کنشگر فعال عمل کند. دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ۵ دانشگاه بزرگ دنیا است که در سطح بین المللی هم درخشش های بسیار بالایی دارد. معتبرترین نشریه ملی ایران در سطح جهانی با ضریب تأثیر ۸  متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه رتبه ۴۸ مکانیک را دارد.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سؤالی درباره حمایت های علمی و سرمایه ای دانشگاه آزاد اسلامی از شرکت های دانش بنیان به برگزاری رویداد ملی عصر امید اشاره و تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار توانایی های خود را در حوزه فناوری و نوآوری عرضه کرد. از آنجایی که خصوصیت مهم دانشگاه آزاد اسلامی، شهرپایه بودن آن است محققانی از سراسر کشور در این رویداد شرکت کردند. هزار ایده، هزار شرکت، هزار زیرساخت دراین رویداد گرد هم آمدند و محققان بسیاری در این رویداد با هم آشنا شدند. سرمایه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که یک صندوق غیردولتی است را به بیش از ۲۰۰ میلیارد افزایش دادیم و ۱۷۰ میلیارد تومان برای به ثمررساندن ایده های برتر رویداد در نظر گرفتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: باید ایده ها به شرکت های دانش بنیان و شرکت ها به صنعت متصل شوند تا دانشگاه بتواند به یک زیست بوم از دانش تا فناوری، نوآوری و سپس بازار تبدیل شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بیستمین مؤسسه علمی دنیاست که در حوزه نانوفناوری حضور  فعال علمی و فناورانه دارد. این دانشگاه در زمینه نانوفناوری محصولات بسیاری دارد که این موضوع دستاورد بسیار مهمی محسوب می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در حوزه کشاورزی باید از شیوه سنتی به سمت کشاورزی فناورانه تغییر مسیر دهیم، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در تولید بذر در کشور پیشتاز است و در زمینه انرژی های تجدید پذیر، انرژی های پاک، تجهیزات پزشکی، دارو، تبدیل گیاه دارویی به داروی گیاهی و … به عنوان یک پیشقراول در حال اقدام و فعالیت های مؤثر است.

۲۵۰۰ دانشجو در روز نخست تحصیل به صنعت معرفی شدند

دکتر طهرانچی درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه ارتباط با صنعت گفت: در گام نخست با رؤسای اتاق های بازرگانی و صاحبان صنایع به گفت وگو پرداختیم که ماحصل آن اجرای طرح پویش (اشتغال و تحصیل همزمان) دانشگاه آزاد اسلامی شد. دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای این طرح جوانان و دانشجویان را به محیط کار و اجتماع متصل می‌کند. طرح پویش نقطه ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت به صورت گسترده است و خوشبختانه مورد استقبال دانشجویان نیز قرار گرفته است. به عنوان مثال در استان اصفهان حدود ۲۵۰۰ دانشجو در روز نخست تحصیل به صنعت معرفی شدند.

وی به طرح پایش (طرح پژوهش یکپارچه) به عنوان یکی دیگر از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه ارتباط با صنایع اشاره و تصریح کرد: ایجاد شبکه تحقیق، یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است تا همه اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتگران و پژوهشگران سراسر کشور بتوانند در قالب نظام موضوعات به یکدیگر متصل شوند. ۴۰ عنوان و ۴۰ هزار زمینه پژوهشی در سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شده که اغلب از بطن صنعت احصا شده است. نگاه طرح پایش، جامع است و تنها مربوط به علوم مهندسی نیست، بلکه مدیریت نیروی انسانی، بهره وری و … را در بر می گیرد، به طور کلی در طرح پایش همه رشته ها وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه مدارس عالی مهارت را از راهکارهای دیگر این دانشگاه در زمینه ارتباط با صنعت نام برد و افزود: این مدارس با اهدافی از جمله  تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال با تأکید بر ارتقای مهارت های عمومی، حرفه ای و فناوری پایه، افزایش سطح کارآمادگی افراد جهت ورود به بازار کار و اشتغال، شناخت کسب و کارهای نوین و گسترش دانش های مهارتی مورد نیاز آن، توسعه و تقویت کاربرد فناوری های نوین در حوزه های مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شده است.

جذب حداقل ۱۰۰ محقق از دانش آموختگان دانشگاه های برتر کشور و ۱۰۰  نخبه در واحد علوم و تحقیقات
دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود درباره فرایند جذب نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان اعضای هیأت علمی خاطرنشان کرد: متأسفانه زمانی که به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم، روند جذب ۲ هزار نفر در شرایط بلاتکلیفی بود. با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی موفق به ایجاد هیأت مرکزی جذب شدیم و توانستیم تأخیرات ۱۰ ساله را جبران کنیم.  طرح ویژه‌ای هم در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی داریم که در این طرح به دنبال جذب حداقل ۱۰۰ محقق از دانش آموختگان دانشگاه های برتر کشور و همچنین۱۰۰  نخبه کشور هستیم تا بتوانیم احیای نیروی انسانی را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عهده دار فرصت های مطالعاتی است و متأسفانه ظرفیتی به دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داده نشده، گفت: جای این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی خالی است و باید در این زمینه تدابیری بیندیشیم. ما مفهوم مأموریت مطالعاتی را به جای فرصت مطالعاتی به کار می بریم، چرا که معتقدیم باید نگاهمان را به سمت سازمان و نیازهای جامعه تغییر دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری که چرا روند تغییر رشته های سنتی و ایجاد رشته های جدید با کندی انجام می شود، گفت: در نگاه دولتی حکمرانی آموزش عالی با یک صلبیتی مواجه هستیم، زیرا دولت با بازار کار و مطالبه مردم روبه رو نیست و متأسفانه پاسخ صریح به تحولات اجتماعی فناورانه نمی‌دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی برای  حل این موضوع به دنبال تأسیس دانشکده های موضوع محور است.

در حوزه تعلیم و تربیت با ناکارآمدی مواجه هستیم

دکتر طهرانچی در ادامه سخنان خود به حوادث اخیر کشور اشاره و با تأکید بر اینکه در حوزه تعلیم و تربیت با ناکارآمدی مواجه هستیم، افزود: ما مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی را با یک تحولی اداره و در هر استان یک دانشکده تعلیم و تربیت تأسیس می کنیم که وظیفه آنها اداره اینگونه مدارس است. نخستین دانشکده تعلیم و تربیت در واحد علوم و تحقیقات تأسیس می شود و به تدریج ۱۳ دانشکده در استان ها احداث خواهد شد. در واقع نیازمند یک تحول به هنگام و متناسب با تغییرات در نظام آموزش عالی هستیم.

وی درباره افزایش حقوق اساتید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در نظام آموزش عالی دولتی متوسط سرانه هزینه‌های دانشجو ۶۲ میلیون تومان و در دانشگاه آزاد  اسلامی ۱۲ میلیون تومان است. نظام دولت سالاری در همه زمینه‌ها مجموعه‌های خود را گران اداره می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی نظامات خاص خود را براساس تأثیر متقابل سازمان و فرد تنظیم می کند. در دوسال گذشته با انجام تحولاتی توانستیم حقوق اساتید را با میزان پرداختی در دانشگاه های دولتی متناسب سازیم. قواعد سقف حقوق را نیز نداریم. البته باید بر اساس رابطه شهریه و حقوق متناسب باشد.

مردم در دنیای امروز به مهارت، دانش و فناوری نیاز دارند

دکتر طهرانچی در ادامه با بیان اینکه در بدو ورودم به دانشگاه آزاد اسلامی، ۸۹ درصد واحدهای دانشگاهی زیان ده بودند، اظهار کرد: مردم در دنیای امروز به مهارت، دانش و فناوری نیاز دارند و دانشگاهی که متناسب با نیاز منطقه نباشد، محکوم به شکست است.  اگر عرضه آموزش درست و مورد نیاز کشور باشد، قطعاً مردم استقبال خواهند کرد. باید از رشته های عرضه محور به تقاضامحور تغییر ماهیت بدهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از سال ۱۳۹۳ تا سالی که بنده به دانشگاه آزاد اسلامی وارد شدم، هر سال ۱۵۰هزار دانشجو از تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کم می شد، اما خوشبختانه از سه سال گذشته توانستیم روند جذب دانشجو در این دانشگاه را افزایش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید حضور خود را در منطقه افزایش دهد، اظهار کرد: تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی در طی دو سال گذشته از ۶ هزار نفر به ۵۸ هزار نفر رسیده است که این موضوع سبب الهام بخشی و مرجعیت علمی می شود. در حال آماده سازی ساختمان برای راه اندازی واحد دانشگاه آزاد اسلامی در شهر بغداد هستیم. دانشگاه آزاد اسلامی در افغانستان در دوران طالبان بدون هیچ وقفه‌ای به فعالیت خود ادامه داد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه هزینه واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی از محل شهریه دانشجویان غیرایرانی تأمین می شود، ادامه داد: مجوزهای راه‌اندازی رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات اخذ شده و فعالیت‌های خود را در لبنان تقویت و روند جدی را در آنجا آغاز کرده‌ایم. واحد آکسفورد را نیز که در گذشته های دور مورد استفاده‌های سیاسی قرار می‌گرفت، برای برگزاری دوره‌های مختلف به ویژه در زمینه ایران شناسی فعال کرده‌ایم.

دانشگاه آزاد اسلامی باید به یک سازمان یادگیرنده و هوشمند تبدیل شود

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید به یک سازمان یادگیرنده و هوشمند تبدیل شود، گفت: در این زمینه حرکت های بزرگی انجام شد و نظام یکپارچه آموزشیار در مرحله نخست راه اندازی شد.  دانشگاه آزاد اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته برای نخستین بار پرداخت ها و دریافت های خود را در سامانه وزارت اقتصاد ثبت کرد و این مسأله یک شفافیتی برای دانشگاه ایجاد کرد. همچنین برای شفافیت و یکپارچه سازی سامانه های مالی، آموزش و پژوهش تلاشهای زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آن چیزی که در درگاه ملی بیشتر از همه از ما مطالبه می کنند، سامانه استعلام مدرک است که آماده اتصال به سامانه دولت است. دوستان باید توجه داشته باشند که ارگانهای دولتی هزینه های خود را برای این گونه اقدامات از دولت دریافت می کنند ولی مراکزی همچون دانشگاه آزاد اسلامی از این امتیاز محروم است، بنابراین از آنجایی که انتقال داده از سامانه های یک مرکز غیردولتی به سامانه های دولتی هزینه بر است، دولت باید نسبت به حمایت های مربوطه اقدام کند.

دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان جوانان باشد

دکتر طهرانچی درخصوص چشم انداز دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش، گفت: سال گذشته در هیأت امنا یک برنامه ۵ ساله را در ۱۰ بسته عملیاتی مصوب کردیم. چشم اندازمان این است که پاسخگوی نیاز پیشرفت کشور در تربیت منابع انسانی متخصص متعهد که قدرت حل مسأله داشته باشند، باشیم. این تغییرات را به جد پیگیری می کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی باید پاسخگو، سرآمد و قدرت حل مسأله داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان جوانان باشد.

وی درباره برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه غفلت عدم وجود گفتمان مؤثر را با برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دو سال گذشته جبران کرد که خوشبختانه مقام معظم رهبری در پیامی از این اقدام قدردانی کردند. امسال نیز با یک وسعت بیشتری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید : | | |