به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین جلسه بررسی آسیب شناسی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی، دکتر عزیز نجفپور آقابیگلو سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، دکتر مجید شمس رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر و سایر اعضا برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این جلسه با تأکید بر اهمیت آموزش مجازی گفت: آموزش مجازی مجموعه ای از کنش های یادگیری در جهان شبکه ای است، حال سؤال مهمی که در این زمینه مطرح می شود، این است که آیا در آموزش مجازی فقط شیوه ارتباطی استاد با دانشجو تغییر کرده است؟ این موضوع بسیار گسترده است و باید تمام جوانب آن مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.
وی افزود: در آموزش مجازی ما دچار یک روش جدید در ارتباط استاد و دانشجو شدیم که زیرساخت، فن، مهارت و فرهنگ خاص خود را دارد. باید در این زمینه مهارت های هر دو طرف تغییر کرده و با افزایش مهارتها، تماس آنها شبه واقعی شود. این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر طهرانچی در ادامه به بیان موضوعات گسترده ای در خصوص فضای مجازی از جمله توسعه IT، نسلهای جدید ارتباطات، ابزارهای جدید حوزه ICT، نقش کرونا در آموزش مجازی، تغییر تکنولوژی آموزشی، آموزش الکترونیک، دانشگاه به عنوان یک کنشگر فعال در آموزش مجازی، آموزش مجازی هوشمند و … پرداخت.
در ادامه این جلسه، پژوهشی که درخصوص آسیب شناسی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده بود، ارائه شد. سؤال اصلی این پژوهش این بود که مهمترین آسیب ها و راهکارهای آموزش مجازی از نگاه ذینفعان (دانشجویان، اساتید، مجریان و مطلعین) در دانشگاه آزاد اسلامی کدامند؟
در این پژوهش به آسیب شناسی، بررسی میزان پذیرش آموزش مجازی و بررسی میزان رضایت از آموزش مجازی پرداخته شده است.
آسیب شناسی آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی در این پژوهش به سه دسته آسیب شناسی مرحله برنامه ریزی و آموزش مجازی، آسیب شناسی مرحله اجرای آموزش مجازی و آسیب شناسی مرحله ارزیابی، نظارت و کنترل آموزش مجازی تقسیم می شود.
این پژوهش به تفصیل درخصوص آسیب شناسی آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی و راهکارهای حل مشکلات برون رفت از این آسیب ها پرداخته است.