به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه بررسی آسیب ها و معضلات اجتماعی استان البرز صبح امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور رؤسای دانشکدهها و مدیران گروههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و اعضای هیأت رئیسه این واحد دانشگاهی، به منظور بررسی سلامت اجتماعی و حل آسیبهای اجتماعی استان برگزار شد.
دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست گفت: هر چه جلوتر میرویم، این کلام نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» به عنوان حلقه گمشده بیش از پیش درک میشود، چرا که بشر در حرکت رو به جلویی که در حوزه علم، فناوری، ارتباطات و… دارد، اخلاق را گم کرده و امروز نیاز ما به بعثت بیش از ۱۴۰۰ سال پیش است و نیازمندی ما بیشتر شده است.
وی با اشاره به اثرات بازتابی دانشگاه و جامعه، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ در رابطه با نقش دانشگاه فرمودند که “دانشگاه محل تربیت قوه متفکره است.” این نگاه امام خمینی(ره) به دانشگاه را در بیانات مقام معظم رهبری نیز شاهد هستیم، به طوری که ایشان دانشگاه را محل تربیت قوه عاقله عنوان کردند و فرمودند “قوه عاقله را در فضای خلاء نمیتوان تربیت کرد.”
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علم و فرهنگ را دو عنصر مهم دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه در جامعه محلی، ملی و بینالمللی اثرات بازتابی دارد و نمیتواند خود را با دیواری از آنها جدا کند، چرا که دانشگاه نباید در محیط ایزوله فعالیت کند.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه توجه به ابصار و مشاهده، منشأ تمدن دوره اسلامی است، گفت: «ابصار» و «تُدرک» به معنای رسیدن و دریافت کردن است و به عنوان یکی از حلقههای کسب علم شناخته میشود که در دیدگاه اسلام باید در علم دریافت بیرونی وجود داشته باشد، بنابراین مسئله دانشگاه باید برگرفته از واقعیات عینی باشد.
دانشگاه باید به جای مسئلهسازی، به دنبال مسئلهیابی باشد
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید به جای مسئلهسازی، به دنبال مسئلهیابی باشد، اظهار داشت: مسائل دانشگاه باید ناظر به محیط عمل و مشکلات واقعی مردم و جامعه باشد. برای اصلاح این امور، دانشگاه باید از تکبعدی بودن و توجه صرف به دانش و بروندادهای علمی پرهیز کند. از این رو، دانشگاه آزاد اسلامی با تهیه سند آمایش هر استان به دنبال ایجاد منطق بین دانش و موضوعات مورد مطالعه است، البته در این مسیر، آمایش صرف نمیتواند مثمرثمر باشد، بلکه به دنبال کاربست دانشگاه هستیم و دانشگاه را محیطی سهبعدی میبینیم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مدل دانشگاه آزاد اسلامی «دانشگاه سبک زندگی ساز» است که به دنبال مرجعیتآفرینی و تمدنسازی بوده و خلق جریان ملی دانش را در جامعه دنبال میکند تا از این طریق به جریان دانش جهانی متصل شده و در عرصه بینالمللی به جای تأثیرپذیری، نقش الهامبخشی داشته باشد. برنامه راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با همین مدل تدوین شده است.
لزوم توجه دانشگاه به مهارتهای جدید برای تأثیرگذاری اقتصادی و خلق صنایع نوآورانه
دکتر طهرانچی چاپ مقاله را ادبیات درون جامعه علمی دانست و بر توجه دانشگاه به مهارتهای جدید برای تأثیرگذاری اقتصادی و خلق صنایع نوآورانه تأکید کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تنها به تولید داده و بروندادهای دانشی توجه ندارد و به دنبال تربیت نیروی انسانی، حل مسئله، تعالی فردی و اجتماعی و گفتمان عمومی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی درونزا و بروننگر است، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای نقشآفرینی در جامعه، به دنبال «تربیت افراد»، «افزایش موجودی دانش مفید»، «حل مسئله» و «فراهم کردن خودباوری و غرور ملی در فضای عمومی» است.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی پنج چرخش تحول آفرین را رقم خواهد زد، گفت: مقام معظم رهبری در زمینه مسائل آموزشی میفرمایند «در زمینه مسائل آموزشی ما واقعاً احتیاج داریم به تحول. تحول در زمینه مسائل آموزش این است که ما آموزشهای دانشگاهی و دبیرستانی را، حتی دبستانی را، آموزشهای عمقی قرار بدهیم؛ عمقی، کاربردی، نه صرفاً حفظی؛ درسها و بحثهای فایدهمحور را مطرح کنید.» از این رو، دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال چرخش تحولی از آموزش حافظهمحور به یادگیری تعالی بخش، عمیق، کابردی، فایدهمحور، بسترساز اشتغال دانشبنیان و افزاینده اقبال اجتماعی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «یاددهی» رسالتی مقدم بر «یادگیری» است. حضرت علی(ع) در این رابطه میفرمایند «خداوند نادانان را برای آموختن علم متعهد نکرد مگر اینکه پیشتر دانایان را به آموزش دادن آنها متعهد و موظف ساخت.» دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که یاددهی در این دانشگاه باید تعالیبخش، عمیق، کاربردی و فایدهمحور باشد.
وی تصریح کرد: آموزش غیرکاربردی موجب رویگردانی مردم از آموزشپذیری میشود و اگر مردم فایده ای در علم نبینند، از آن روی برمیگردانند، همانطور که حضرت علی(ع) میفرمایند “آنچه مردم را به تحصیل دانش بى رغبت کرده، این است که مى بینند کمتر عالمى است که به علمش عمل کند.” بنابراین مدل دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت قوه عاقله و حل مسئله، برآورده کردن نیاز مردم و مدیریت دانش از طریق تبدیل دانش ضمنی به دانش مستند و تحقیق و تألیف از آن است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید دارند که «چالشهای کشور برای دانشگاه، باید مسائل واقعی و حقیقی و اصلی باشد»، گفت: دانشگاه باید هدف، راهبرد و لایه استراتژیک مبتنی بر چالش داشته باشد و هسته تعاملات حل مسئله را در همه گرایشها و رشتههای تحصیلی تشکیل دهد. از این رو لازم است جریان فکر در دانشگاه آزاد اسلامی تغییر کند. برنامه ما در این مسیر، ایجاد هسته فکری، کانون دانشگاه و جامعه، تعاملات حل مسئله، تدوین برنامه علمی و ایجاد دانشکدههای موضوعی است.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «کوچ استادان از محیط آموزشی به محیط کار»، «تسخیر محیط رفاقتی توسط نظام شبکهای» و «دربرگیری محیط زندگی و محیط آموزشی توسط محیط رفاقتی» از جمله مهمترین چالشهای پیش روی محیط تعلیم و تربیت است. برای رفع این چالشها و احیای این محیط، باید در خودمان اصلاح ساختاری داشته باشیم و اساتید را به محیط آموزش برگردانده و محیط رفاقتی و آموزشی را بازپسگیری کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید با حضوری کردن دانشگاه، به دانشجویان محبت کرده و آنان را درمقابل چشمان خود بپرورانیم، گفت: امام صادق(ع) میفرمایند “با یکدیگر پیوستگی و نیکوکاری و مهربانی و مهرورزی داشته باشید.” از این رو لازم است محیط آموزشی را احیا کنیم تا در محیط دانشگاه مربی شاهد و القای محبت داشته باشیم.
اعضای هیأت علمی براساس سند آمایش، بستههای مداخلهای و سیاستی برای حل آسیبهای اجتماعی ارائه کنند
وی چالشهای اصلی کشور را آسیبهای اجتماعی، معضلات اقتصادی، کلانمسائل فناوری و مسائل خرد گسترده برشمرد و افزود: انتظار میرود اعضای هیأت علمی مرتبط با رشتههای علوم اجتماعی براساس سند آمایش، بستههای مداخلهای و سیاستی برای حل آسیبهای اجتماعی ارائه کنند. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا، راهاندازی دانشکدههای موضوعمحور را در دستورکار خود قرار داده تا بتوانیم رشتههای مختلف آموزشی را با محوریت یک چالش و معضل جامعه کنارهم جمع کنیم.
دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: اراده ما به تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است و اراده استانها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید براساس سند آمایش به تحقق برنامههای این دانشگاه بیانجامد و برای حل چالشها، آسیبها و معضلات اجتماعی و اقتصادی راهحل و راهکار ارائه کند. تک تک اعضای هیأت علمی به عنوان مدیران نظام دانشگاه آزاد اسلامی به حساب میآیند و باید در تحقق سند و برنامههای این دانشگاه نقش مؤثر داشته باشند.