به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تقدیر از اساتید نمونه کشوری این دانشگاه که عصر امروز (چهارشنبه) برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد که ۳۷ درصد آموزش عالی کشور را بدون کمک دولت و پول نفت و با تکیه بر مردم بر دوش میکشد. همچنین افتخار دارد که ۲۳۹۰۰ استاد تمام وقت که شامل ۳۰ درصد کل اساتید کشور است را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: این تعداد استاد بدون توجه به تضمین های دولتی ظرفیت علمی خود را در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده و با تکیه بر مردم به این دانشگاه آمده و امروز شاهد هستیم که با تلاش این اساتید، دانشگاه آزاد در صدر برون دادهای علمی کشور قرار دارد.
طهرانچی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه نهادی است برآمده از مدرنیته غربی، خاطرنشان کرد: دانشگاه غربی پوستهای داشت که در آن فناوری و اقتصاد مورد توجه قرار میگرفت ولی در بطن دانشگاه، این نهاد فرهنگ جامعه را نیز شکل میداد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: وقتی دانشگاه به شکل نهادی موازی با حوزه های علمیه وارد کشور شد تنها پوسته دانشگاه ها دیده شد ولی به بعد فرهنگ سازی دانشگاه ها توجه چندانی صورت نگرفت. از سوی دیگر این دانشگاههای وارداتی قدرت خلق و بلوغ علم را نداشتند. قابلیتی که غرب در مفهوم دانشگاه به آن رسیده بود این بود که تنها با ارزشها و معیارهای خود برای اشخاص ایجاد دیسیپلین کند.
ویا افزود: از آنجا که اکثر رشتههای دانشگاهی ما وارداتی است این رشتهها نمیتواند تامین کننده نیازهای بومی کشور ما باشد، به طور مثال رشته علوم تربیتی که در دانشگاههای ما در حال تدریس است از آنجا که انطباقی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد، فارغ التحصیلان این رشته نمیتوانند نیازهای تربیتی کشور را مرتفع کنند.
طهرانچی ادامه داد: اشکال دانشگاه ما این است که دیسیپلین را از غرب میگیرد و خود در ایجاد دیسیپلین عاجز است، به طور مثال چون دانشجویان غربی ابتدا باید علوم پایه را فرا گیرند، دانشجویان ایرانی نیز در دانشگاه بر همین اساس باید ابتدا به سراغ فراگیری علوم پایه بروند. بنابراین درنتیجه بین محصول پرورش یافته ما در دانشگاه با محصول مورد نیاز کشور فاصله ایجاد میشود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نقش پیشرفت تکنولوژی در کیفیت کار دانشگاهها گفت: فناوری اطلاعات یکی از فناوریهایی بود که دانشگاهها را تحت تاثیر خود قرار داد. با این تحول عدهای بر این باور بودند که دیگر دانشگاه معنا و مفهوم خود را از دست داده و باید از این پس دانشگاهها به شکل مجازی دایر باشند ولی این مسئله از دید ما مردود است. چراکه به اعتقاد ما دانشگاه تنها محل آموزش نیروی انسانی نیست و دانشجویان باید در معیت استادان خود در زمینه پرورش ظرفیتها نیز به بلوغ برسند.