رئیس دانشگاه آزاد گفت: بر اساس طرح پایش از مهرماه سال ۹۸ هیچ برنامه پژوهشی از سوی دانشگاه آزاد ارائه نمیشود.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی درباره تحصیلات تکمیلی دانشگاهها گفت: ما تحصیلات تکمیلی را بدون توجه به لایههای تکنیکی آن وارد کشور کردیم و نتوانستیم برنامههای پژوهشی را به شکل مناسبی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: اکنون در سیاستگذاریها و لایههای استراتژیک مشکلاتی متعدد داریم و بزرگترین مشکل در دکترا و آزمون جامع وجود دارد زیرا برای آن برنامهای نداشتهایم.
طهرانچی ادامه داد: دانشگاهها و مراکز آموزشی سازمانهایی هستند که فعالیتهای پژوهشی را سامان میدهند و ما وعده کرده بودیم در حوزه پژوهشی وارد عمل شویم و این مشکل را حل کنیم که اکنون در حال برطرف کردن دغدغهها و چالشهای این حوزه هستیم.
موضوعات مطرح شده در طرح پایش دانشگاه آزاد
رئیس دانشگاه آزاد درباره طرح پایش دانشگاه آزاد گفت: در این برنامه چهل چالش مطرح شده است و از درون آنها نظام موضوعاتی بیرون آمدهاند که در نهایت به شکل یک بسته به دانشجویان دوره دکترا و ارشد ارائه میشود و آنها میتوانند از این بستهها برای ارائه رساله و پایاننامههای خود بهره ببرند.
وی ادامه داد: تا کنون ۱۱ برنامه علمی در قالب طرح پایش در نظر گرفته شده و تمام رشتههای علمی را پوشش میدهد و دانشجویان بر اساس علاقهمندی خود میتوانند در سامانه مربوطه بسته مورد نظرشان را انتخاب کنند.
طهرانچی با اشاره به تعداد افرادی که در این سامانه حضور پیدا کردهاند، بیان کرد: تا کنون ۱۱۰۲ پژوهشگر برای فعالیت در برنامه پژوهشی دانشگاه آزاد اعلام آمادگی کردند و در محورهایی همچون محیط زیست، مواد و انرژی، صنعت، پدافند غیر عامل، تربیت بدنی و پوشاک و نساجی وارد عمل شدهاند.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه از مهر ماه سال ۹۸ هیچ دانشجویی عنوان کار پژوهشی خود را از دانشگاه آزاد نمیگیرد، اظهار کرد: از این زمان به بعد دانشجویان در فضای کار پژوهشی و در اجتماع موضوعات خود را احصاء میکنند و همچنین رهبری تاکید دارند که دانشگاه یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقل است و حال باید ببینیم که دانشگاه در چه زمینههایی فعالیت خود را ادامه میدهد.
بررسی چالشهای موجود در حکمرانی نظام آموزش عالی کشور
وی با اشاره به اینکه آنچه در غرب به عنوان علم محور توسعه قرار گرفته بوده است، گفت: آن محورهای توسعه حاصل فعالیتهای مختلف دانشگاهی بودند و باید به این مسئله توجه شود که ما یک نظامی داریم و باید سیاستها و اولویتها را مد نظر قرار دهیم اما متاسفانه تا کنون تنها در بخش کتابخانهای وارد عمل شدهایم و همین موضوع در چرخه تصمیمگیری ما اثرگذار بوده است.
طهرانچی با اشاره به چالشهای موجود در حکمرانی نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: ما در عرصه آموزش عالی با سه چالش اساسی مواجه هستیم یکی آنکه نظام آموزش کمی است و دیگری آنکه نگاه اداری بر علم وجود دارد و سبب میشود تا محصول آموزش عالی توسط افراد غیر متخصص ارائه شود.