شما اینجا هستید   |

    اخبار : مدارس و دانشگاه ها با آموزه های تربیتی قرآن بسیار فاصله دارند

حوزه /دکتر طهرانچی با تاکید بر این که مفهوم تعلیم و تربیت باید بر اساس مبانی دینی تعریف شود، گفت: در عرصه تربیتی به سراغ علوم تربیتی سکولار رفته ایم و مدارس و دانشگاه های ما با آموزه های تربیتی قرآن کریم بسیار فاصله دارند و با این آموزه ها آشنا نیستند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمد مهدی طهرانچی در دومین نشست کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که عصر روز گذشته با حضور اندیشمندان و محققان برجسته دینی داخل و خارج از کشور، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین ساحت تعلیم علمی در تربیت دینی پرداخت و گفت: مفهوم تعلیم و تربیت باید بر اساس مبانی دینی تعریف شود.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در عرصه تربیتی به سراغ علوم تربیتی سکولار رفته ایم و مدارس و دانشگاه های ما با آموزه های تربیتی قرآن کریم بسیار فاصله دارند و با این آموزه ها آشنا نیستند .

وی با بیان اینکه درتبیین الگوهای تربیتی باید به چیستی، چرایی و چگونگی این الگوها توجه شود، اظهار کرد: ساحت تعلیم علمی در تربیت دینی، بر سه اصل اخلاقی، علمی و اجتماعی استوار است. و در بحث ساحت‌ علمی این سؤال مطرح است که آیا دین و قرآن برای تعلیم و تربیت علمی رویکردی دارد یا خیر؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به مراتب تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: از دوران بلوغ تا سن ۲۱ سالگی بحث تعلیم و تربیت دینی و اجتماعی مطرح می‌شود.

طهرانچی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است و در این کتاب آسمانی اگر توجهی نیز به علم شده برای هدایت انسان‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: در قرآن مجید سبک‌های متفاوتی برای تربیت مشاهده می‌شود که یکی از آنها قصص قرآن و دیگری پرداختن به آیاتی است که به خلقت الهی توجه شده است. بیان مراتب خلقت انسان در قرآن کریم به دقت و با عنایت به عنوان یک بحث و نگاه تربیتی مطرح شده است.

وی، در ادامه با اشاره به برخی از آیات قرآن مجید با مضمون مشاهده آفرینش و خلقت الهی، گفت: در سوره فصلت آیه ۱۱ آمده است: «خداوند به آفرینش آسمان پرداخت و آن توده‌ای از دود بود. پس به آسمان و زمین فرمود: خواه یا ناخواه باید به صحنه وجود بیایید. گفتند: آمدیم و همه به دلخواه مطیع فرمان توییم»

طهرانچی افزود: اساس الگوی ما برای تربیت به چگونگی علم است و متأسفانه ما به خلقت به عنوان یک نگاه علمی آن‌گونه که قرآن به آن توجه دارد نمی‌نگریم، علم زمین‌شناسی نیز که با کمک این علم می‌توانیم بهتر به مشاهده آفرینش‌ها و خلقت خدا پی ببریم، مبتنی بر چارچوب قرآن و آموزه‌های قرآنی نیست.

لزوم ایجاد انجمن بین المللی اخلاقی برای مدارس خارج از کشور

مهدی  فیاضی، رئیس موسسه نور مبین نیز در ادامه این نشست به وضعیت مدارس مسلمانان خارج از کشور اشاره کرد و با ارائه آمارهای مختلف از وضعیت مدارس ادیان مختلف در خارج از کشور، گفت: اولین اولویت در تربیت دینی نشاط فرهنگی دینی است.

رئیس موسسه نور مبین افزود: قرآن آموزی با محوریت داستان های قرآنی بسیار موثر است؛ قرآن کریم را به عنوان احسن القصص به دانش آموزان معرفی کنیم، همچنین امروز ایجاد انجمن بین المللی اخلاقی برای مدارس خارج از کشور ضروری است.

به اشتراک بگذارید : | | |