به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در نشست علنی روز گذشته توسط سیدحمایت میرزاده، سخنگوی این کمیسیون قرائت شد. در ابتدای این گزارش که در سه بخش به نگارش درآمده، جزئیات این حادثه به صورت کامل تشریح شده است. قسمت دوم این گزارش نیز به تخلفات در بهکارگیری وسیله نقلیه و موارد مرتبط به آن اختصاص دارد و در بخش سوم به بیان جمعبندی و ارائه پیشنهاد میپردازد. کمیسیون آموزش و تحقیقات در گزارش خود دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان کارفرما و شرکت مهران گشت را بهعنوان مقصر عنوان میکند و ادامه میدهد: «با بررسی صورتگرفته، مشخص شد استفاده از تلهکابین برای جابهجایی حدود ۴۵ هزار نفر دانشجوی این واحد و با توجه به قرارگیری ساختمانهای دانشگاه در محلهای مختلف این مجموعه، امکان منطقی ندارد. همچنین بیتدبیریهای مدیران ذیربط از سوی کمیسیون در حال پیگیری از مقامات قضایی است و نتیجه آن متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.»
تردد روزانه ۱۰ هزار مسافر و دانشجو در واحد علوم و تحقیقات
دکتر محمدمهدی طهرانچی در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: «تلفات رانندگی طی ۱۰ سال گذشته از ۴۰ نفر در صد هزار نفر به ۲۰ نفر در صد هزار نفر کاهش پیدا کرده، اما تلفات رانندگی همچنان بالا است و در کشورهای پیشرفته چیزی حدود پنج نفر در صد هزار نفر تلفات رانندگی وجود دارد، بنابراین باید تدابیر لازم را برای کاهش تلفات رانندگی در دستور کار قرار داد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «در گزارش کمیسیون به این نکته اشاره نشده که واحد علوم و تحقیقات به لحاظ نوع جایگاه از پردیسهایی است که تردد خودرو در آن زیاد است؛ یعنی هر روز ۱۰ هزار نفر مسافر و دانشجو تردد میکنند و به معنای این است که اگر ۲۰۰ روز کاری را در سال داشته باشیم، دو میلیون نفر جابهجایی مسافر در واحد علوم و تحقیقات صورت میگیرد که ملاحظات این افراد و حوادث صورتگرفته دقت دانشگاه را در مراقبتها نشان میدهد.»
وی ادامه داد: «همچنین در گزارش قیدنشده مدیریتی که در علوم و تحقیقات مستقر شد و مهرماه مسئولیت را پذیرفت، با توجه به نوع انتخابی که فروردینماه نسبت به پیمانکار صورت گرفت و عدم رضایت فرهنگی، دانشجویان و مسائل پیگیریشده با توجه به قرارداد پس از پایان در جلسه برگزار شده در ۲۸ آبانماه تصمیم به لغو قرارداد میگیرد و در ۶ آذرماه کمیسیون رأی صادر و در همان روز مناقصه برگزار میشود، اما متاسفانه حادثه مجال نداد تا پیمانکار تغییر یابد.»
درگذشتگان حادثه شهید علم شناخته میشوند
دکتر طهرانچی با ابراز تأسف از اینکه هر ۱۰ سال یک بار با یک حادثه دانشجویی روبهرو میشویم، تصریح کرد: «سال ۷۶ تصادف اتوبوس نخبگان دانشگاه شریف، سال ۸۶ حادثه دانشجویان در سفر راهیان نور و حادثه دلخراش سال ۹۷ را داشتیم؛ قبل از حادثه به محض استقرار مدیریت جدید تشخیص به تغییر پیمانکار داده شد و در محدوده قانونی تمامی مراحل انجام شد؛ دانشگاه آزاد اسلامی باید مراقبت میکرد که حادثه مذکور مسیر انحرافی را طی نکند.»
وی در مورد اعطای عنوان شهید علم به دانشجویان فوتی در حادثه مذکور گفت: «از سوی رئیس هیات امنا نامهای به بنیاد شهید داده شد که با تقبل هزینه دانشگاه این افراد بهعنوان شهید علم محسوب شوند و توافقات اولیه صورت گرفته و پیگیر هستیم.»
قصور دانشگاه آزاد در حادثه، کمتر از یکسوم
دکتر طهرانچی یادآور شد: «باید پس از حادثه امنیت جاده تامین میشد؛ ما از پیمانکاران بسیار مسلط در حوزه حملونقل جادهای و حمایت پلیس راهور تهران و نظرات کارشناسی استفاده کردیم و درحال حاضر برنامهای را پس از نتیجهگیریها طراحی کردهایم که در زمان پیشرو قرار است با هزینه ۲۰ میلیارد تومان برای تامین مسائل ایمنی جاده هزینه شود که در گذشته از آن غفلت شده است. نکته مهمی که وجود دارد این است که این حوادث تجربهای است که باید از آن درس گرفت و مسیر بررسی کوتاهیها و قصور در دادگاه در جریان است و بهسرعت طی میشود. در تمامی موارد دانشگاه کمتر از یکسوم مقصر اعلام شده، اما باید در دانشگاه برای ایمنی خودرو و جاده برنامه جدی داشته باشیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «ما به سهم خود در حوزه دانشگاه و نمایندگان در حوزه تقنین باید حمایت لازم را برای کاهش سوانح رانندگی داشته باشیم.» وی افزود: «ما در حوزه استاندارد بهعنوان کارفرمایانی که میخواهیم از مجموعه شرکتها سرویس دریافت کنیم، مجلس باید به ما کمک کند تا استاندارد شرکتها مورد توجه قرار گیرد. البته به محدودیتها واقف هستیم؛ متاسفانه همزمان با ورود ما به دانشگاه علوم و تحقیقات هیچ اتوبوس نویی در بازار وجود نداشت، بنابراین باید برای محیطهای آموزشی قوانین حمایتی مصوب شود.»
دکتر طهرانچی ادامه داد: «البته بهتر بود کمیسیون آموزش و تحقیقات به این موضوع در گزارش توجه میکرد که خودرو، خودروی وطنی است و با توجه به اینکه سرعت خودروهای حملونقل نباید بیش از حد مجاز باشد، بهتر بود به این موضوع توجه میشد و توصیههایی را برای سازندگان خودرو و محدودیتهای قانونی و رعایت استاندارد ایمنی در مبدأ که تولید خودرو است، مورد توجه قرار میدادیم.»
محدودیتهای قانونی مانع انتصاب پیمانکار جدید
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «اگر این حادثه رخ نمیداد، دو روز پس از حادثه نسبت به تغییر پیمانکار اقدام میکردیم، اما به لحاظ محدودیتهای قانونی اجازه داده نشد که ما پیمانکار جدید را منصوب کنیم.»
وی یادآور شد: «دانشگاه آزاد اسلامی برای ایمنی و امنیت دانشجو و برای علم دانشجو اهمیت قائل است و طی مدت ۹ ماه که ما در دانشگاه مشغول هستیم، با طرحهای تحولی در جهت ارتقای دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کردیم تا در توسعه منطقهای و نگاه آمایشی به بسترسازی دانشگاه کمک کنیم.»
دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال لاریجانی مبنیبر اینکه آیا جادهای که محل حادثه بوده است اصلاح شده یا خیر، گفت: «قرار بود گاردریل استفاده شود، اما گفتند جواب نمیدهد، لذا طرحی آماده شد که به تایید پلیس راهور نیز رسیده است. آماده اجرای این طرح توسط پیمانکاران هستیم.» وی همچنین گفت: «از خانوادههای عزیزان جانباخته دلجویی کردیم و پیگیر خدمترسانی به آنها هستیم.»
حادثهای که کام دانشگاه را تلخ کرد
دانشگاه آزاد اسلامی چهارم دیماه ۹۷ روز سیاهی را سپری کرد. اتوبوس حامل حدود ۴۰ نفر از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات که به شرکت حملونقل مهرانگشت تعلق داشت، پس از عدم توقف در ایستگاه کتابخانه به علت نقص ترمز با هدایت راننده به فضای سبز محوطه این واحد وارد میشود که با برخورد اتوبوس با سازه بتنی انتقال آب کنار جاده حادثه تلخی رقم میخورد. ۱۰ تن از حاضران این اتوبوس جان خود را از دست دادند و تعدادی از دانشجویان هم که زخمی شده بودند، بلافاصله به بیمارستانهای شهر تهران منتقل و مداوا شدند. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از همان دقایق نخست حادثه به سرعت در صحنه حاضر شده و در روند امدادرسانی به حادثهدیدگان کمک کردند و پس از آن با عیادت از مجروحان حادثه از نزدیک در جریان روند درمانی آنها قرار گرفتند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یک روز پس از وقوع حادثه تلخ واژگونی اتوبوس به مجید مشکینی معاون توسعه مدیریت و منابع، رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات، عنایتالله ملکیتبار رئیس مرکز نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات و سیدحسین طباطبایی مدیرکل حقوقی و مهندس موسوی رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت ویژه داد تا به بررسی دقیق علت بروز حادثه، معرفی مسببان آن و رسیدگی دقیق به وضعیت مصدومان این حادثه بپردازند.
۵ مدیر واحد علوموتحقیقات برکنار و اخراج شدند
کمیته ویژه پیگیری سانحه مصیبتبار تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات طی اطلاعیهای اعلام کرد: «معاون دانشجویی و مدیرکل دانشجویی واحد علوم و تحقیقات به اتفاق سرپرست معاونت اداری و مالی وقت و مدیرکل اداری وقت و مسئول ترابری وقت واحد علوم و تحقیقات که کارفرما و ناظر قرارداد برونسپاری ترابری اتوبوسهای دانشجویی بودند و سوءمدیریت و قصور آنها در این فقره به جهت مدیریتی مسجل شده است، برکنار و به جهت اخراج به مراجع قانونی ذیربط معرفی شدند.»
بسیج امکانات دانشگاه برای تسریع در روند بهبود مصدومان
کمتر از یک هفته از وقوع این حادثه، هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای روشن شدن ابعاد این حادثه و بررسی دقیق علل وقوع آن تشکیل جلسه داد و براساس اعلام دکتر ولایتی، در این جلسه مقرر شد بازرس ویژه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با استقلال کامل به بررسی دقیق و موشکافانه ابعاد حادثه بپردازد و ضمن ارائه گزارش فوری با متخلفان و خاطیان این حادثه در هر مقام و موقعیت برخورد قاطعانه و بدون مسامحه داشته باشد.
رئیس هیاتموسس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: «استفاده از تمامی امکانات دانشگاه آزاد اسلامی برای تسریع در روند بهبود مصدومان این حادثه و تسکین آلام خانوادههای داغدار و همچنین تدوین فوری راهکارهای لازم برای افزایش سطح امکانات رفاهی دانشجویان در راستای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه از دیگر تصمیمات مهم این جلسه بود.»
آغاز بهکار ناوگان جدید حملونقل واحد علوم و تحقیقات
ناوگان جدید حملونقل واحد علوم و تحقیقات با ۵۰ اتوبوس از صبح روز هشتم دیماه آغاز بهکار کرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات که برای بررسی همین حادثه تشکیل شده بود، با اشاره به اقدامات دانشگاه برای تامین امنیت تردد دانشجویان واحد علوم و تحقیقات بعد از این حادثه مصیبتبار گفت: «با شرکت اتوبوس واحد گشت که یکی از بهترین پیمانکاران است، قرارداد بسته شد و اتوبوسهای جدید جایگزین شدند و بهزودی هم نصب گاردریلها و سرعتگیرها در این مسیر کوهستانی آغاز میشود.» پس از بررسیهای کارشناسی توسط مدیریت امور عمران و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، کارشناسان پلیس راهور و متخصصان ایمنی معابر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، فرآیند ایمنسازی معابر واحد علوم و تحقیقات نیز با نصب گاردیل در فاز نخست آغاز میشود و اقدامات دیگری نظیر افزایش علائم راهنمایی و رانندگی، نصب چراغ راهنمایی و هشدار، ترمیم روکش آسفالت، نصب دوربین کنترل سرعت و افزایش تعداد سرعتگیرها در دست اجرا قرار میگیرد.