به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در برنامه زنده تلویزیونی «امتداد الوند» حضور یافت و در خصوص شرایط دانشگاه آزاد اسلامی در زمان شیوع ویروس کرونا و چگونگی آموزش مجازی، گفت: با شیوع ویروس کرونا شرایط برای دانشگاه ها و نظام آموزشی کشورغافلگیر کننده بود، اما خصوصیت انسان این است که به شرایط پیش آمده سریع پاسخ دهد، از این رو دانشگاه آزاد اسلامی وارد آموزش مجازی شد و در ترم گذشته سطح یک آموزش مجازی را پشت سرگذاشت.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در ترم جاری وارد سطح دو آموزش مجازی می شود و باید شرایط بهتری برای دانشجویان ایجاد کند. در این ترم شیوه ترکیبی آموزش حضوری و مجازی در این دانشگاه اجرا می شود، البته دانشجویان جدیدالورود دانشگاه اواخر مهرماه، سال تحصیلی خود را آغاز می کنند و برای دانشجویان حاضر دانشگاه، ۱۲ جلسه کلاس آموزش مجازی و چهار جلسه کلاس آموزش حضوری برگزار می شود که البته کلاس های حضوری دانشگاه با تعداد دانشجوی کم و حفظ کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.
دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه تجربه آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی چه میزان به غافلگیر نشدن این دانشگاه در زمان شیوع ویروس کرونا کمک کرد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دارای بزرگترین واحد مجازی کشوربا یک سیستم آموزش مجازی یکپارچه است که توانسته ۲۸۰ هزار کلاس در هفته را به صورت برخط برگزار کند، البته مشکلاتی در همین رابطه وجود داشت، چرا که زیرساخت کشور کاملا آماده نبود و اینترنت های خانگی نیز از سرعت خوبی برخوردار نبود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کلاس های آموزش مجازی از ۱۳ اسفند ماه سال گذشته شروع شد، گفت: کلاس های جبرانی دانشجویان تا ۱۶ فروردین به صورت کامل و برخط اجرا شد و از ۱۶ فرورودین سال جاری تا ۱۶ خرداد ماه نیز ۳۰ میلیون نفر کلاس دانشجو در دانشگاه برگزار شد.
وی در خصوص برگزاری امتحانات دانشجویان در ترم گذشته، اظهار داشت: در این دوره از امتحانات ترتیبی اتخاذ شد تا دانشجویان بتوانند در واحد محل سکونت خود امتحان بدهند.
دکتر طهرانچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان پروتکل های بهداشتی در کلاس های حضوری دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می شود، اظهارداشت: کلاس های حضوری دانشگاه آزاد اسلامی بصورت گروه های دانشجویی۵ تا ۷ نفره در یک کلاس ۲۴ متری برگزار می شود که بدون شک پروتکل های بهداشتی با ضریب بسیار بالا اجرا می شود، البته ما اعتقاد داریم در جریان آموزش ارتباط بین استاد و دانشجو نباید حذف شود.
شعار دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جاری یادگیری آموزش عمیق است
دکتر طهرانچی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به تحول در آموزش تأکید کرده اند به طوری که «آموزش باید عمیق، کاربردی و فایده محور باشد»، گفت: بر این اساس، شعار دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جاری نیز یادگیری آموزش عمیق است. آموزش عمیق در مقابل آموزش حفظ محور قرار می گیرد. جریان آموزش مجازی ممکن است یک مقدار باعث سطحی شدن آموزش شود که باید روشهای نوینی برای جلوگیری از این اتفاق به کار گرفته شود. آموزش مجازی دارای دستورالعملهای خاصی است که فقط برگزاری کلاس های برخط را شامل نمیشود.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص شرایط میهمانی و نقل و انتقال دانشجویان در ترم جاری گفت: یک اتفاق بسیار بزرگ در دانشگاه آزاد اسلامی افتاد و آن راهاندازی سامانه یکپارچه امور آموزشی دانشگاه به نام آموزشیار بود. دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته ۵۰۰ نظام آموزشی جدا از هم داشت که در سال جاری و با یک برنامه جامع تمامی سامانهها تحت عنوان آموزشیار یکپارچه و به صورت یک شبکه در آمدند.
وی افزود: در این سامانه بحث میهمانی دانشجویان بسیار ساده انجام خواهد شد و بروکراسی های اداری حذف میشود. البته در شرایط شیوع ویروس کرونا چیزی به عنوان میهمانی و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نخواهیم داشت، چرا که براساس دستورالعمل های صادره دانشجویان می توانند در محل زندگی خود تحصیل کرده و امتحان دهند و شرایط آموزشی و آزمایشگاهی برای دانشجویان دانشگاه آزاد در محل زندگی آنان فراهم شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در ترم گذشته و با شیوع ویروس کرونا حدود ۵ هزار امتحان جامع دردانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای محل سکونت دانشجویان برگزار شد. دانشگاه آزاد اسلامی این بستر را به منظور رفاه حال دانشجویان فراهم کرد.
وی با بیان اینکه نظام آموزشیار مانع برخوردهای سلیقهای در واحدهای دانشگاهی با دانشجویان میشود، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از مردم، برای مردم و با مردم است و ما تلاش خود را میکنیم که بتوانیم در این شرایط با مردم و دانشجویان همکاریهای لازم را داشته باشیم.
دکتر طهرانچی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در زمان شیوع کرونا چه اقداماتی برای رفاه دانشجویان انجام داده، گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی خانوادهها و سازمانها زیاد شد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این مشکلات بی بهره نبود. اما با این شرایط مقرر شد تا از دانشجویان فقط شهریه ثابت اخذ شود و فشار مضاعفی به دانشجویان و خانوادههای آنان وارد نشود. همچنین در خصوص ارائه تسهیلات بانکی و وامهای کمبهره قرضالحسنه نیز اقداماتی صورت گرفته است.
دکتر طهرانچی در ادامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص اینکه آیا دانشگاه آزاد اسلامی برنامهای برای حرکت به سمت مهارت محوری دارد، گفت: مفهوم صندلی خالی در دانشگاهها در واقع پاسخ منفی جامعه به آموزش عالی است، براین اساس ما باید در آموزش عالی براساس مطالبات مردم تغییر روش دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی به این موضوع بسیار جدی توجه کرده و برای آن برنامه دارد.
وی افزود: یکی از اقدامات دانشگاه در این زمینه طرح پویش صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان است. در این طرح دانشجویان در صنعت کارورزی انجام خواهند داد. رشتههایی که مشمول طرح پویش هستند، تنها محدود به رشتههای فنی نبوده و رشتههای علوم پایه، علوم انسانی و کشاورزی نیز در این مقوله مشارکت داشته و در این راستا ارتباط مؤثر و سازندهای با اتاق بازرگانی اصفهان، برقرار خواهد شد و دانشجویان به صورت کارورزی در آنجا مشغول به کار میشوند. در این طرح اشتغال همراه با تحصیل به دست خواهد آمد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای دو رویکرد آموزش محور و مهارتمحور است، گفت: در این رویکرد ما میخواهیم ثابت کنیم که فرزندان این کشور را دوست داشته و به فکر آینده آنها هستیم. همین موضوع باعث شد که در خیلی از واحدها ارتباطاتی با صنعت و محیط پیرامون دانشگاه برقرار شده که تأمین کننده آینده دانشجویان باشد. البته این کار نیازمند طی یک مسیر طولانی است، چرا که آموزش عالی مدرک محور باید تبدیل به آموزش عالی تخصصی محور و مهارتمحور شود تا آینده دانشجویان امیدبخش باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در این زمینه حرکتهای خوبی شروع شده و یک ارتقاء در موضوع مهارتمحوری در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است.
دانشگاه آزاد اسلامی به اشتغال فارغالتحصیلان اهمیت می دهد
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۰ هزار دانشجوی کاردانی و کارشناسی به دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شد، اظهار داشت: این اتفاق در چند سال گذشته بیسابقه بود وعلت آن توجه دانشگاه به اشتغال فارغالتحصیلان بود، چرا که ما اعتقاد داریم باید به فکر شغل آینده دانشجویان باشیم.
دکتر طهرانچی در ادامه برنامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی چه برنامهای برای پایان نامهها و رسالههای دانشجویان دارد، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی یک سامانه به نام پژوهشیار راه اندازی شده که ۱۰۰ هزار پژوهشگر در این سامانه فعالیت داشته و شبکهای از پژوهش در این دانشگاه به وجود آمده است. در حال حاضرگروههای پژوهشی در این سامانه ایجاد میشود، چرا که اعتقاد داریم یک نفر و یک پژوهش نمیتواند به اندازه شبکهای از پژوهش ها برای حل مسائل پاسخگو باشد.
ایجاد شبکه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی به حل مسائل کشور کمک می کند
وی خاطر نشان کرد: شبکه پژوهش در دانشگاه به وجود آمده که میتواند به حل مسائل کشور کمک کند، در این راستا اصالت شبکه برای هویت بخشی به تحقیق دانشجویان بسیار مهم است.در حال حاضر شبکه حل مسأله در دانشگاه به وجود آمده است. به عنوان مثال در سامانه پژوهشیار چندین پایاننامه و رساله با موضوع عاشورا پژوهی ثبت شده و نشان میدهد در حال حاضر چندین نفر روی این موضوع پژوهش میکنند این یک فرصت بسیار خوبی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته به صورت زنجیرهای اداره میشد، گفت: امروز و با راهاندازی سامانههای یکپارچه و شبکه دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی در حال گذار از یک زنجیره دانشگاهی به شبکه دانشگاهی است.
دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ایجاد شبکههای اجتماعی علمی است
وی با بیان اینکه دنیا دارد به سمت شبکههای اجتماعی پیش می رود، گفت: ما میخواهیم شبکههای اجتماعی علمی ایجاد کنیم، این اتفاق نیز با پایاننامه و رسالههای دانشجویان صورت خواهد گرفت، چرا که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار رساله دکتری و ۹۰ هزار پایاننامه ارشد درسراسر کشور تولید میشود، وقتی این تعداد تبدیل به یک شبکه شود، مطمئناً میتواند در حل مسائل کمک کننده باشد.
وی افزود: در همین راستا در تبریز در خصوص مسأله صنعت کفش و چرم بررسیهای صورت گرفته، نظام مسائل آن تدوین شده و ۶۰۰ مسأله برای این صنعت تعریف شده است و دانشجویان میتوانند با انتخاب پایاننامه و رسالههای خود به حل این مسائل کمک کنند.
وی در ادامه تأکید کرد: ما اگر بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را از زنجیره به یک شبکه تبدیل کرده و به دانشجو در این شبکه هویت دهیم، بسیار حائز اهمیت است، چرا که با شکل گرفتن شبکه تحقیق و شبکه حل مسأله بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
کیفیت و کارآمدی اهداف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است
دکتر طهرانچی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه هدف دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته توسعه کمی بوده و این هدف امروز چه چیزی است؟، گفت: کیفیت و کارآمدی هدف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است. هر نقطه از شبکه دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند کیفیت خود را بالا برده و برای منطقه کارآمد باشد. باید بتوانیم هویت ملی را تقویت کرده و گسترش فضای انقلابی را در دانشگاه داشته باشیم. دانشجویی که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل میکند، باید از دانش اجتماعی بالایی برخوردار شود که تمام این مسائل کارآمدی جوانان را فراهم میکند. این کارآمدی باعث ایجاد قدرت حل مسأله میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما قصد داریم تا با تحقق کیفیت و کارآمدی، گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی را در یک فضایی همراه با ارتقای علمی و گسترش فضای انقلابی پیش ببریم.
دکتر طهرانچی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص دفاع پایاننامه دانشجویان ارشد و دکتری در ترم گذشته گفت: زمان دفاع از پایاننامهها و رسالهها تا ۳۰ مهرماه تمدید شده که دانشجویان میتوانند براساس دستورالعملهای صادره از پایاننامه و رسالههای خود دفاع کنند.
سامانه آموزشیار، مدافع حقوق دانشجو و مدرک دانشگاه آزاد اسلامی است
وی خاطر نشان کرد:ما در حال حاضر وارد سامانه یکپارچه آموزشی شده ایم که با قوانین و مقررات یکپارچه خود مدافع حقوق دانشجو و مدرک دانشگاه آزاد اسلامی است و از هرگونه تخلف و جعل جلوگیری میکند. در روز گذشته در این سامانه ۱۸ هزار ثبتنام دانشجویان انجام شده و پیشبینی میشود امروز بیش از ۳۰ هزار نفر از دانشجویان کارهای ثبت نام خود را به صورت یکپارچه در این سامانه انجام دهند. راهاندازی این سامانه در جهت ارتقای کیفیت و خدمات دانشگاه است، چرا که این دانشگاه باید به دانشجویان خدمات مناسب ارائه دهد و بتواند پاسخگویی مسائل آنان باشد.
دکتر طهرانچی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی تحصیل استعدادهای درخشان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ادامه تحصیل دانشجویان استعداد درخشان بدون کنکور در مقطع بالاتر موضوعی است که در دانشگاههای دولتی نیز وجود دارد. طبق مصوبه وزارت علوم، ۲۰ درصد دانشجویانی که معدل بالا داشته و شاگرد اول باشند، می توانند بدون کنکور در دانشگاه تحصیل کنند.
وی افزود: در سال جاری ۸ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۳ هزار نفر در مقطع دکتری استعدادهای درخشان در دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کردهاند که از این تعداد پیشبینی میشود ۵ الی ۶ هزار نفر در مقطع ارشد و ۱۵۰۰ نفر در مقطع دکتری با این روش در دانشگاه پذیرفته شوند.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا رشتههای جدیدی به رشته های قبلی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شده، گفت: مهم تر از رشته، توجه به جهت رشته است، در حال ایجاد دانشکدههای جدیدی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، در همین راستا بنده در هفته گذشته در بندر خمیر بزرگترین شهر تالابی ایران حضور پیدا کرده تا دانشگاه آزاد اسلامی بتواند یک دانشکده تالابی ایجاد کند. پس از ایجاد این دانشکده رشتههای محیط زیست، اقتصاد، مدیریت گردشگری به خاطر زیست بوم خاص خود به این دانشکده انتقال پیدا میکند تا مردم این منطقه بتوانند هم در اداره شهر به ارتقای دانش دست پیدا کرده و هم درآمد خود را کسب کنند. در واقع بجای اینکه رشته را تغییر دهیم، جهت رشته را عوض میکنیم.
وی در پایان با بیان اینکه لازمه هر تغییری، تحمل، صبر، جدیت و جهاد است، گفت: از تمام جوانان خوب کشور میخواهم با ما همراه بوده تا بتوانیم گامهای بزرگی برای ایران عزیز برداریم و آینده کشور را، آینده خوب و پر امیدی رقم بزنیم.
دکتر طهرانچی تأکید کرد: به دنبال این هستیم که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شعار و افتخارشان این باشد که من دانشگاه آزاد اسلامی ام.