به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مطبوعاتی که ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان مرکزی برگزار شد، با محکومیت اقدام نشریه فرانسوی در اهانت به پیامبر اعظم(ص)، گفت: این اقدام نشان از این موضوع دارد که غرب چه در جوامع فرهنگی و چه در جوامع سیاسی که با حمایت رئیسجمهور فرانسه صورت گرفت، تاب و تحمل مواجهه با فرهنگ اسلام ناب محمدی را ندارد.
دکتر طهرانچی با تبریک آغاز سال تحصیلی به دانشجویان و دانشآموزان اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد در گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد جدید بتواند مسیری مطابق با بیانات مقام معظم رهبری اتخاذ کند، ایشان در گام اول انقلاب توفیق تشکیل هزاران واحد دانشگاهی و تحصیل میلیونها جوان ایرانی را جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران برشمردند که به حق نیز اینچنین است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کشور ما در حوزه پیشرفت علم اعم از بروندادها و فارغالتحصیلان در جایگاه بسیار رفیعی قرار دارد و به دنبال آن یکی از علتهای برخورد همه جانبه غرب با این نظام بر سر پیشرفتهای علمی است که حتی این موضوع را در مقالات و نشریههای علمی خود نیز به صراحت بیان میکند، مانند مقاله سال ۲۰۰۵ نشریه نیچر که در آن از احیای مرجعیت و تمدن علمی در ایران سخن به میان آمده و تصریح شده که باید جلوی این پیشرفت را با اغتشاش یا تحریم گرفت که این موضوع حکایت از نگاه غرب با این حرکت بزرگ مردم ایران دارد.
دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی از مردم، برای مردم و در خدمت مردم است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ۴۰ درصد آموزش عالی در حوزه دانشجویی و هیأت علمی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: این دانشگاه، دانشگاهی از مردم، برای مردم و در خدمت مردم است. درست است که در گام اول انقلاب توجه بیشتر به تحصیل و دانش تخصصی بود، اما دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود با رویکرد جدیدی نسبت به آموزش عالی مطابق با خواست مردم حرکت میکند.
وی تصریح کرد: رفتار داوطلبان کنکور در ۵ سال اخیر حکایت از عدم مقبولیت رفتار آموزش عالی در مقابل خواست مردم دارد. تراکم بیش از حد داوطلبان در حوزه علوم پزشکی و از طرفی دیگر عدم رغبت داوطلبان به حوزههای علوم انسانی، علوم پایه، مهندسی و کشاورزی گویای این نکته است که مردم رفتار آموزش عالی و آنچه تاکنون انجام گرفته را نمیپسندند و این موضوع لزوم تغییری را در رویکرد آموزش عالی برای تربیت نسل جوان مطالبه میکند.
خواسته مردم از آموزش عالی،توجه به آینده، اشتغال و زندگی جوانان است
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خواسته مردم از آموزش عالی علاوه بر رویکرد علمی و ارتقای فرهنگ، توجه به آینده، اشتغال و زندگی جوانان است،گفت: نمیتوانیم بگوییم آنچه که در دانشگاه درس میدهیم، کامل است. رویکردها باید تغییر پیدا کند. بنابراین در دانشگاه آزاد اسلامی با تدوین یک برنامه پنج ساله به دنبال آن هستیم که در سه حوزه به عنوان پرورش دهنده قوه عاقله، گسترش دهنده فضای انقلابی در کشور و تأثیرگذاری در حوزه تربیتی و فرهنگی، دانشگاهی سرآمد و پاسخگو باشیم.
دانشگاه آزاد اسلامی باید دانشگاهی کارآمد و پایدار باشد
دکتر طهرانچی با بیان اینکه مسائل کنونی کشور چند وجهی و پیچیده است که باید با بهرهگیری از وجوه علم به آنها بپردازیم، اظهار داشت: با توجه به این موضوع دانشگاه باید پاسخگو بوده و برای پاسخگویی سرآمد باشد. این رویکرد حلقه جهتگیری دوم است و در جهتگیری سوم دانشگاه آزاد اسلامی باید دانشگاهی کارآمد و پایدار باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: وابستگی بیش از حد دانشگاه به شهریه دانشجویی به هیچ وجه قابل تحمل نیست و باید رویکردهای متنوعی را در حوزه اقتصادی خود داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک عنصر و کنشگر فعال در آموزش عالی در حال فعالیت است و مردم در طول ۳۷ سال گذشته امکانات بی نظیری را برای این دانشگاه فراهم کردهاند، بنابراین باید این سرمایه را به کار گرفت تا دانشگاهی کارآمد و پایدار بود. تنها دانشگاهی که در منطقه شعب فعالی دارد، دانشگاه آزاد اسلامی است و در این ۴۰ سال گوی سبقت را نسبت به نظام آموزش عالی گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: تحولاتی که قرار است در این راستا صورت بگیرد با محوریت ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی با توجه به تربیت اخلاقی، هویتی و معنوی، توجه به اصل پیشرفت علمی، مرجعیتسازی و تمدن آفرینی دانشگاه و توجه به جایگاه بینالمللی و الهام بخش دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه به عنوان تنها دانشگاه فعال در کشورهای منطقه خواهد بود.
دانشگاه آزاد در حال گذر از زنجیره دانشگاهی به شبکه دانشگاهی است
دکتر طهرانچی ادامه داد: در این راستا پاسخگویی و قابلیت حل مسأله، تحول در فرهنگ سازمانی، فعالیتهای منسجم و همافزایی شبکهای را به طور جد پیگیری میکنیم. به دنبال این هستیم دانشگاه آزاد اسلامی را که به عنوان بزرگترین دانشگاه زنجیرهای دنیا فعالیت داشته را به بزرگترین شبکه دانشگاهی تبدیل کنیم. گذر از زنجیره دانشگاهی به شبکه دانشگاهی مساله مهمی است. اتفاقاتی که اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی رخ میدهد، در قالب این تغییر تفسیر میشود تا شاهد افزایش بهرهوری و پایداری اقتصادی و تبدیل به سازمان یاد گیرنده باشیم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه باید بتواند اقتصاد پویا داشته باشد، گفت: معتقدیم که «ذات نایافته از هستی بخش، چون تواند که بود هستی بخش»، بنابراین اگر دانشگاه اقتصاد پویا داشته باشد، کسانی که در آن تربیت میشوند، میتوانند قدرت حل مسأله و اقتصاد پویا داشته باشند. آنچه که در دانشگاه آزاد اسلامی میبینیم، در شبکهسازی دانشگاه بخشی از این حلقه است.
دکتر طهرانچی با اشاره به فعالیت سامانه پژوهشیار در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: یکی از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی این است که نظام موضوعات بیش از ۲۰ چالش ملی را احصا کرده و در اختیار شبکه محققان خود قرار داده است. ۱۰۰ هزار پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی شامل ۸۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، ۱۰ هزار دانشجوی دکتری و ۱۰ هزار دانشجوی دکتری تخصصی پزشکی در این سامانه به صورت منسجم در حال انجام تحقیقات در شبکه یکپارچه دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حرکت دوم دانشگاه آزاد اسلامی که تبدیل زنجیره به شبکه است، لازم بود که نظام و ساختار آموزشی خود را به صورت پیوسته و در یک قالب استاندارد داشته باشیم، چرا که همانطور که میدانیم در شبکه تعداد اعضا مهم است که متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته در رویکرد با سامانههای آموزشی و پژوهشی به تعداد اعضای شبکه توجه نداشت و هر یک از واحدها به صورت مجمع الجزایری فعالیت میکردند. متأسفانه در این حوزه که اقتضای شبکهای شدن است، کشور دچار مشکلات جدی است و هر دانشگاه، واحد و مرکز دانشگاهی برای خود سامانهای را که از سامانههای خارجی به عاریت گرفته شده، به کار بسته است.
وی خاطرنشان کرد: مبنای ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی یکپارچه در سیاست گذاری، نظارت، پاسخگویی و چند وجهی در اجراست و وحدت و کثرت را در کنار هم دارد. با این مقدمه امروز شاهد افتتاح سامانه مدیریت امور یکپارچه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، سامانهای که افتخاری برای نظام آموزش عالی است، چرا که یک میلیون دانشجو به صورت همزمان میتوانند از این سامانه استفاده کرده و کلاسهای آموزش مجازی را به صورت یکپارچه در قالب این بستر مدیریت کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تجربه موفق این دانشگاه در برگزاری کلاسهای آموزشی خود در ایام شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: این دانشگاه خوشبختانه توانست در دوران کرونا با ۲۸۰ هزار کلاس برخط، یک رکورد بینظیر را با پوشش قرار دادن بیش از ۷۰۰ هزار دانشجو از آن خود کند و این اتفاق بزرگ بخشی از این زنجیره تکمیلی است. البته هر ساماندهی مشکل خاص خود را دارد که با هماهنگی و بیان تبادل نظر درباره مشکلات میتوان آن را به نحو احسن حل کرد.
دکتر طهرانچی افزود: آنچه تا کنون در دانشگاه آزاد اسلامی رخ می داد، فعالیت مستقلانه ۵۰۰ واحد و مرکز دانشگاهی بود و هر کدام از این نقاط مدیران راهور خود را داشت که زمانی که تصمیمی در ستاد و سازمان گرفته میشد، این تصمیم در برخی از نقاط اجرایی نمیشد و موجب گلایه دانشجویان شده بود. در واقع حرکتی که اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، در جهت تأمین کیفیت و پاسخگویی به دانشجویان است.
وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در سامانه آموزشیار، گفت: یکی از موارد جدی در این سامانه این است که وقتی یکپارچگی را به وجود آوردیم، شاید در برخی کارنامهها و اطلاعات ارائه شده اختلاف وجود داشته باشد که دلیل آن این است که این سامانه مطابق با آخرین استانداردهای وزارت علوم و وزارت بهداشت است که ممکن است در برخی واحدها اجرا نشده و منجر به وجود اختلاف در سامانه شده باشد. در این زمینه دانشجویان گرامی نگران نباشند، چرا که ما پاسخگو هستیم و این مشکلات به زودی حل خواهد شد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به شهریه این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: ما میدانیم که اوضاع اقتصادی کشور تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و زندگی و معیشت مردم به سبب تورم افسار گسیخته، دچار خدشه شده است. آموزش به عنوان اقلام سوم یا چهارم پس از غذا، پوشاک و مسکن در سبد خانوار مطرح است و با توجه به اهمیتی که مردم ایران نسبت به علم آموزی دارند، موضوع شهریه یکی از دغدغههای آنهاست، از این رو با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد نظام آموزش عالی کشور ما شهریهپرداز است و دانشگاه آزاد اسلامی به تنهایی ۴۰ درصد آموزش عالی را شامل میشود، روش جدیدی را برای شهریههای دانشجویی در نظر گرفتیم.
دکتر طهرانچی ادامه داد: نظام سنتی تعیین شهریه دانشگاه آزاد اسلامی که مربوط به ۴ دهه قبل بود، براساس نظامهای گروه درسی شامل علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنر و علوم پزشکی تعیین میشد که در دوره جدید آن را مورد تجدید نظر قرار دادیم. براساس سیاستهای راهبردی که به علوم پایه توجه دارد، برای دورههای جدید و دانشجویان جدید الورود، شهریه ثابت آن دورهها را کاهش دادیم، البته برای رشتههای پرطرفدار و ایجاد توازن در همان دالان کمی افزایش دادیم، چرا که امروز سیستم نظام عرضه و تقاضا شهریه را تعیین میکند و نظام غیرهوشمند ثابت که در گذشته وجود داشت.
وی اظهار داشت: شهریه ثابت دانشجویان ورودی سالهای قبل که شامل ۴۰ درصد کل شهریه میشود، تغییری نخواهد داشت و شهریه متغیر نیز براساس نوع درس تعیین میشود، یعنی شهریه متغیر نظری با شهریه متغیر عملی، هوشمندانه مدیریت خواهد شد. به طور کلی اجازه افزایش شهریه بیش از ۲۰ درصد را به واحدها ندادیم و این میزان افزایشی است که شامل شهریههای متغیر می شود و در کل افزایش شهریه کمتر از ۱۵ درصد خواهد بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سطح متفاوت واحدها یکی دیگر از شاخصهای تعیین شهریه خواهد بود، ادامه داد: یکی از اشکالاتی که به شهریه دانشگاه آزاد اسلامی وارد بود، این بود که این شهریه برای تمامی واحدها به صورت یکسان در نظر گرفته میشد و این موضوع ظلم در حق واحدهای کوچکتر بود. در دوره جدید این اشکال را اصلاح کردیم و در شهریه ثابت اتفاقی که خواهد افتاد این است که واحدهای مختلف با توجه به نوع و درجه واحد دانشگاهی شهریه متفاوتی خواهند داشت. این شهریه در دالانی است که تعیین شده و اجازه نخواهیم داد که از حداکثر شهریه سال گذشته بیشتر شود. به این ترتیب در سر جمع واحدها کاهش شهریه را خواهیم داشت و در برخی از رشته محلها در داخل دالان قیمتی تغییرات اصلاحی را داشتیم.
برگزاری «کلاسهای گفتوگو» در دانشگاه آزاد اسلامی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه برگزاری کلاسهای غیرحضوری در ترم جدید دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از نکات بسیار مهم حضور دانشجو در دانشگاه است که در دوران شیوع کرونا ما با دو گانه حضور دانشجو و سلامت دانشجو مواجه هستیم که از هیچکدام اینها نمیتوان گذشت، با توجه به این موضوع طرح ۴+۱۲ را تدوین کردیم که براساس آن دانشجویان ۱۲ جلسه ترم خود را در قالب کلاسهای مجازی و ۴ جلسه را در قالب کلاسهای کوچک ۵ تا ۷ نفره با رعایت پروتکلهای بهداشتی خواهند گذراند که در این کلاسهای حضوری که نام آن را «کلاسهای گفتوگو» گذاشتهایم، استاد کیفیت آموزش را پیگیری کرده و در پایان جلسه حضوری استاد نمره سه هفته گذشته را دانشجو را ثبت و ارزیابی میکند.
وی، «آموزش در بستر مجازی با هدف آموزش عمیق» را شعار امسال دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش عنوان کرد و افزود: در دورهای که گذشت، یکی از آسیبهایی که در آموزش مجازی با آن مواجهه شدیم، حرکت به سمت آموزشهای حفظ محور و سطحی بود، با توجه به این موضوع جهتگیری و شعار امسال را آموزش عمیق تعیین کردیم تا بتوانیم با همت اساتید خوب دانشگاه که در دوران کرونا از اسفندماه با تحولاتی که رخ داد، نشان دادند میتوانند به نحو احسن مطابق با نیاز تغییر جهت بدهند، این شعار را محقق کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به قابل مشاهده و ارزیابی بودن سامانههای یکپارچه دانشگاه آزاد اسلامی به صورت لحظهای، گفت: این سامانهها به کنترل کیفیت در حوزه آموزش و پژوهش کمک خواهند کرد، به طوری که طی چند ماه گذشته بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آزمون را نظارت و ارزیابی کردیم و با این ابزار به نحو احسن میتوانیم کیفیت را که در کنار کارآمدی شعار اصلی نظام آموزش است را به نحو احسن کنترل کنیم.