شما اینجا هستید   |

    اخبار : کنکور علم را به شبه‌علم تبدیل می‌کند
کنکور علم را به شبه‌علم تبدیل می‌کند
دکتر طهرانچی در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی:

کنکور علم را به شبه‌علم تبدیل می‌کند

جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به‌صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

سعیدرضا عاملی در ابتدای این جلسه ضمن بیان خیرمقدم به خدمت اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور‌ گفت: «ماه رمضان، ماه پرخیر و برکت و ماه پرفضیلتی است که دعا از سوی خداوند مورد پذیرش قرار می‌گیرد. امیدواریم خداوند به همه ما توفیق عمل صالح و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تقویت امید مردم را عطا کند، آن هم در شرایطی که همه طبل‌های دشمن برای ناامید کردن مردم به صدا درمی‌آید.»

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «موضوع این جلسه بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری است. در جلسه ۸۳۹ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی طرحی که کار کارشناسی زیادی روی آن شده بود، مطرح شد. این طرح در ۱۸ جلسه کمیسیون آموزش نقشه جامع علمی کشور با حضور معاونان دستگاه‌های مرتبط و معاونان پیشین وزارت علوم که در جریان این تحولات بودند، بحث شد و علاوه‌بر این در ۵ جلسه ستاد نقشه مورد مداقه و بحث‌های چالشی جدی قرار گرفت. علاوه‌بر آن از وزرای محترم علوم، آموزش‌وپرورش و بهداشت نیز درخواست کردیم که در جلسه‌ای برای هماهنگی لازم روی این موضوع حضور پیدا کنند که در آنجا هم شاهد وحدت نظر بودیم.»

عاملی گفت: «طرح این موضوع آثار ملی فراوانی در پی دارد. در این جلسه اجماع مثبتی روی ساماندهی کنکور سراسری و در بازنگری نظام سنجش و پذیرش وجود داشت.»

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «آنچه در این طرح موردتوجه قرار گرفت این بود که آموزش‌وپرورش کشور که ۱۲ سال روی دانش‌آموز سرمایه‌گذاری می‌کند، این سرمایه‌گذاری باید منتهی به نتیجه و فایده شود نه اینکه دانش‌آموز مدرک دیپلم را بگیرد برای اینکه مجوز ورود به کنکور ولو با معدل پایین را بگیرد.»

عاملی با بیان اینکه در ۳ هزار داوطلبی که در کنکور قبول می‌شوند حدود ۴۰۰ داوطلب با معدل ۱۲ وجود دارند، این به‌تنهایی شاخص بیانگری است، اضافه کرد: «علت این اتفاق این است که اساس این معدل تاثیری در ارزیابی نهایی آنها ندارد. ملاحظه دیگر اینکه مدل سنجش فعلی قابل‌اعتماد است و در اعتبار آن تردیدی وجود ندارد و طی سال‌های گذشته هر روز استاندارد بهتری پیدا کرده است و اعتماد به آن بالا رفته، اما روش دقیق و عمیقی برای ارزیابی توانایی‌ها نیست.»

عاملی ادامه داد: «پیشنهاد شده که ۳۰درصد رشته‌های پزشکی از مقطع لیسانس گرفته شود، درحالی‌که در آمریکا ۸۰درصد دانشجوی پزشکی از لیسانس جذب می‌شود. در کشور این روش با همکاری وزارت بهداشت و در چند دانشگاه به‌صورت پایلوت اجرایی شده و هم‌اکنون به جذب ۳۰درصدی رسیده‌ایم.»

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: «هم‌اکنون روش ما در سنجش، هم آموزش‌وپرورش را خنثی کرده و هم دانشگاه را؛ چراکه آموزش در ارزیابی نهایی دانش‌آموز نقشی ندارد و دانشگاه هم در پذیرش نهایی داوطلب دخالتی ندارد.»

عاملی ادامه داد: «نگرانی این بود که این تغییر به یکباره بازخورد سنگینی از ناحیه داوطلبان داشته باشد، اما درصدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به‌سمت دروس اختصاصی می‌رود. در این روش ۴۰درصد سهم ارزیابی سازمان سنجش کنار ۶۰درصد سهم آموزش‌وپرورش برای دروس عمومی و اختصاصی است و آموزش‌وپرورش نیز به‌مرور زمان نظام ظرفیت معنادارتری را در ارزیابی نهایی پیدا خواهد کرد.»

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: «این طرح هم‌اکنون در سطح دولت، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.»

وی گفت: «برای ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید به سهمیه‌هایی که توسط مجلس تصویب شده، توجه کرد و شورای‌عالی نمی‌تواند این قوانین را لغو کند. از سال ۶۲ یعنی زمانی که شورای‌عالی نداشتیم و ستاد انقلاب فرهنگی وجود داشت، این ارگان به مساله‌ کنکور ورود کرده است. وظایف شورای‌عالی مشخص است که در حوزه آموزش، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت و اختیار دارد؛ لذا وقتی شورای‌عالی به این مساله ورود می‌کند نباید مجلس محترم در این حوزه ورود پیدا کند.»

 تکلیف دانشگاه‌ها در موضوع پذیرش دانشجو مشخص شود

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این جلسه اظهار کرد: «موضوع ساماندهی کنکور بسیار مهم است و باید درباره آن شفاف تصمیم‌گیری کرد. در جلسه دولت نیز به جهت اهمیت موضوع، بحث و بررسی صورت گرفته است.»

غلامی گفت: «همه قبول داریم که شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود و آموزش‌وپرورش هم باید شیوه فعلی خود را بهبود بدهد. اما در تصمیمات در مرحله اول باید به امکان اجرایی‌سازی تصمیمات توجه کنیم. دوم اینکه تکلیف دانشگاه‌ها باید مشخص شود که به دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو چقدر استقلال داده شود. این طرح اقدام مهمی است و باید نظرات آموزش‌وپرورش در آن لحاظ شده و علاوه‌بر آن به دانشگاه‌ها که متقاضی جذب دانشجوی بهتر و اختیار بیشتر در جذب هستند، توجه شود.»

 در جلسات کنکور روی علم کاملا خط کشیده می‌شود

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: «کنکور مساله‌ای مثل فیزیک را که یک علم تخصصی است به شبه‌علم تبدیل می‌کند و به دانش‌آموز مسائلی یاد می‌دهد که علم فیزیک را فرانمی‌گیرد.»

وی افزود: «در جلسات کنکور روی علم کاملا خط کشیده می‌شود. در خود شیوه برگزاری کار مشکلی وجود ندارد ولی این شیوه برگزاری آثار و پیامدهایی دارد که دانش‌آموز به‌جای آشنایی با روش‌های علمی با تکنیک‌هایی سحرگونه تست می‌زند. درواقع فرهنگ کنکور تمام مسائل را به هم ریخته و خراب کرده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «برای اینکه از آسیب‌های روش جدید مدنظرمان در امان بمانیم، روش‌های یادگیری عمیق را در ابتدا به‌عنوان بسته سیاستی درنظر بگیریم تا سنجش و آموزش‌‏وپرورش در جهت حفظ نیت آموزش‌وپرورش و آموزش عالی حرکت کنند.»

دکتر طهرانچی ادامه داد: «در این طرح می‌خواهیم این پیام را برسانیم که این ۱۲ سال (دوران مدرسه) مهم است و حاکمیت دارد. ملاک ارزشیابی معدل می‌شود به‌دلیل فشردگی و نزدیکی معدل‌ها از ۱۰۰ نمره درنظر گرفته شود.»

 نباید اقدامی شود که فقط طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند

محمد محمدیان عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: «همیشه بحث کنکور به انواع مختلف مطرح بوده است. این طرح بعد از جمع‌بندی نهایی باید به صحن شورای‌عالی برسد. بعد از جمع‌بندی باید مجلس همکاری با مصوبات مجلس را داشته باشد. عقب‌افتادن دانش‌آموزان مناطق محروم دغدغه ماست و نباید اقدامی شود که طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند. البته هم‌اکنون هم با ترازبندی و منطقه‌بندی این مشکلات حل می‌شود. علاوه‌بر این برای اعمال تاثیر ۶۰درصدی سابقه تحصیلی یک زمان ۵ ساله نیاز است. باید نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰درصد مشخص شود تا دچار برگزاری دو کنکور نشویم.»

به اشتراک بگذارید : | | |