به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از واحد ارومیه، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سفر به استان آذربایجان غربی، صبح امروز با حضور در واحد ارومیه، در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی حضور یافت.
دکتر طهرانچی در این جلسه با بیان اینکه خدا را شاکریم که توفیق بندگی و مسلمانی به ما داد، گفت: انشاءالله قدردان زحمات شهیدانی که برای سرافرازی کشور و در راه خدا جانشان را هدیه کردند و شهیدانی که برای ما اسطوره هستند، باشیم. بلاشک نام آذربایجان غربی با نام شهید بزرگ باکری توأمان است. شهیدان الگوها و اسوه هایی هستند که باید قدردان حرکت فداکارانه آنها و روح بلندشان باشیم. خوشحالم که فرصتی دست داد در استان آذربایجان غربی در خدمت شما باشم.
وی ادامه داد: نگاه مهمی که وجود دارد، این است که دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و این مولود باید متعلق به سرزمین ایران اسلامی باشد. در بسیاری اوقات ساختارهایی راه اندازی می کنیم که این ساختارها را برای کار خویش استفاده می کنیم، اما نتیجه نمی گیریم. وقتی به فلسفه و ماهیت و کارکرد این ساختارها توجه نداشته باشیم، به ما ضربه می زند. مثال واضحش این است که در بسیاری از خانه ها به اسم تکنولوژی، ابزارهایی وارد شده که اثرات تربیتی آن بر فرزندان متفاوت بوده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کسی منکر ارتباطات رسانه ای، ماهواره و اینترنت نیست، چرا که امروزه ابزارهایی ضروری هستند که به جرأت می توان گفت بدون آنها نمی توان زندگی کرد، گفت: اگر کسی عالمانه عمل نکند، همین ابزارهای ضروری مشکلساز خواهند بود. این موضوع نشان می دهد که در مواجهه با فناوری و موسسات تمدنی و همه چیزهایی که خواستگاه آنها غرب است، باید عالمانه و آگاهانه و با شناخت ابعاد ماهیت آن برخورد کنیم.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه نیز از همین مقوله است. دانشگاه نهادی است متعلق به غرب که ساختار آن هم در غرب قوام یافته است. درست است که ما دارای یک تمدن چندهزار ساله هستیم. جندی شاپور ما یک تمدن است، مراغه نماد یک تمدن علمی است، اما دانشگاه در اصل نهاد برآمده از مدرنیته است و در تبدیل انسان فرهنگی و انسان اجتماعی یا به عبارتی شهروند فرهنگی یا شهروند اجتماعی در این کشور نقش اساسی ایفا کرد.
وی با بیان اینکه در این کشور خواجه نظام الملک و خواجه نصیرالدین از امرا بودند، ابوعلی سینا هم نخست وزیر آل بویه بود، یعنی عالم بودند و بعد سیاسی می شدند، اظهار داشت: این در حالی است که وقتی دانشگاه تهران تأسیس شد، افراد بیسواد آمدند و از طریق آن دانشگاه و با مدرک آن، اهل سیاست شدند، یعنی سیستم به آنها علم داد، یعنی شخصیت فرهنگی، انسان فرهنگی و شهروند فرهنگی تبدیل شد به شهروند اجتماعی که دانشگاه آن را ساخته بود.
دکتر طهرانچی ادامه داد: یک هجرت سیستمی نیز در گذار از انسان فرهنگی به انسان اجتماعی صورت گرفت. نقش مربی استاد و شاگردی به نقش سازمان و شاگردی تبدیل شد. به عنوان مثال به دلیل اینکه خطاطی نظام سنتی ماست، هر خطاطی که در ایران هست، با استاد خود شناخته می شود، اما چون نقاشی را از غرب آوردیم، هر نقاشی که هست سؤال می شود که در کدام دانشگاه تحصیل کرده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هم در این چارچوب در تربیت انسان اجتماعی وارد شده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی چهل ساله به عنوان یک سازمان فرهنگی و علمی اثرات تربیتی خاص خود را در شهرهای مختلف ایران داشته است. آنقدر که دانشگاه آزاد اسلامی در فرهنگ اثر گذاشته، در علم اثر نداشته است، یعنی علم همه جا یک خاصیت دارد، اما چیزی که شما به عنوان دانشگاهیان در محیط خود اثر داشته اید، اثرات فرهنگی بوده است. اثرات فرهنگی اثرات جدایی ناپذیر شماست. واقعیت این است که این اثرات در زندگی امروز شما تاثیر وضعی دارد. در نظام خلقت الهی چیزی به نام عدل وجود دارد. عدالت الهی بر زندگی ما حاکم است و اگر کم فروشی صورت گیرد، اثر وضعی دارد، اگرچه شاید همان لحظه اثر آن را نبینید، اما به هر حال کمی پیشتر خواهید دید. خیلی از گرفتاری های شخصی ما در زندگی حاصل از اثر وضعی عمل ماست. عمل فردی و عمل سازمانی.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: چیزی که بسیار مهم است، این است که هیچ عذاب الهی بر اقوام به واسطه عمل فردی نازل نشده، بلکه همواره عذاب های الهی به واسطه عمل جمع است. این عمل جمع اثر وضعی دارد و مجازات اجتماعی در پی دارد.
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه در قرآن سنت های الهی مشخص است و بسیاری از آثار و پیامدها و علت و معلول حوادث تحلیل شده و باید به آن رجوع کنیم، تصریح کرد: قرآن کریم در داستان حضرت سلیمان، حضرت داود و حضرت یوسف به علم اشاره می کند و می فرماید که حکمرانی نیازمند علم است، برنامه ریزی و آینده پژوهی می خواهد.
وی افزود: به عنوان مثال؛ در تعبیر رویای خواب که می فرماید به یوسف یاد داده بودیم علمی را که می توانست وضعیت را پیش بینی کند، از روی خواب تعبیر کند و به عبارتی آینده پژوهی کند. پس اول آینده پژوهی و دوم برنامه ریزی (اول پیشبینی و بعد برنامهریزی هفت ساله برای نجات مصر) مطرح میشود. سوم گماردن یک انسان علیم بر اجرای برنامه است و این سه قدم و سه عنصر برای حکمرانی شرط لازم و کافی است.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در بحث آیندهپژوهی و برنامهریزی مشکل داشت، گفت: اگر امروز در استانی با مشکل مواجه شدیم، یک اثر وضعی است. در داستان حضرت یوسف که آینده پژوهی و برنامه ریزی می کند برای عالم واقع، با توجه به تغییرات و متناسب با زیست بوم است. ما بدون توجه به تغییرات برنامه ریزی می کنیم و اصلاً کاری نداریم روند رشد جمعیت چگونه پیش می رود، مهاجرت چه اثراتی دارد، تحریم چه تأثیراتی دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: استان آذربایجان غربی استانی سراسر حاصلخیز با تنوع زیست بوم بسیار زیاد است، اما دانشگاه آزاد اسلامی این استان به دلیل مشکلات زیادی که با آنها مواجه است، شاهد کاهش اقبال اجتماعی مردم بوده است.
قصد داریم مدل آموزشی و پژوهش را تغییر دهیم
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: برای اداره دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه ۵ ساله در نظر گرفته ایم که یک سمت این برنامه ما هستیم و سمت دیگر آن شما. ما این برنامه را ارائه می دهیم، اما آنچه مهم است این است که پروژه ها دست شماست. مسئله و حل مسئله و آمایش محیط دست شماست. ما ۵ چرخش تحول آفرین در این برنامه داریم که چه بوده ایم و قصد داریم چه تغییراتی بدهیم و چه تحولاتی ایجاد کنیم. قصد داریم مدل آموزشی و همین طور پژوهش را تغییر دهیم. سومین بخش تغییر، در بحث تربیتی و فرهنگی و توجه به هویت است. بحث تربیت ارزش مدار برای ما مطرح است. بحث بعدی، چرخش تحول آفرین اقتصاد غیرشهریه ای است.
وی ادامه داد: باید به پایداری اقتصادی رسید و از این وضعیت خارج شد. اگر نظام آموزش و یاددهی و یادگیری را تغییر ندهیم، اتفاقی نخواهد افتاد و همین وضعیت ادامه خواهد داشت.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: آخرین موضوع، چرخش تحول آفرین از رشد کمی و فیزیکی و غیرهدفمند واحدهای دانشگاهی به توسعه کیفی همراه با بازمعماری واحدهاست، یعنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید بازمعماری شوند. بازمعماری یعنی از چیزی که هستیم به چیزی که می خواهیم باشیم، تغییر کنیم.
تهیه و تنظیم سند آمایش سرزمینی دانشگاه با رویکرد اثرگذاری و هم افزایی رشته های تحصیلی با بررسی نیازهای اقلیمی باید صورت گیرد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این برنامه تحول آفرین بالغ بر ۴۵۰ اقدام عملیاتی دارد، گفت: به عنوان اولین اقدام عملیاتی، قرار است متناسب سازی و تعادل بخشی به دوره های تحصیلی صورت گیرد و حجم آموزش های نظری عملی و مهارتی به تناسب اهداف رشته تحصیلی تغییر کند. تهیه و تنظیم سند آمایش سرزمینی دانشگاه با رویکرد اثرگذاری و یا هم افزایی رشته های تحصیلی با بررسی نیازهای اقلیمی باید صورت گیرد. بدین معنی که برای هر منطقه باید سند آمایشی تهیه شود.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه بر آن هستیم که دانشگاه را با همدلی و همراهی شما از مشکلات پیش رو برای رقم زدن اتفاقات بزرگ عبور دهیم، اظهار داشت: بحمدالله یکی از اتفاقات بزرگی که در سه سال اخیر رخ داده، این است که واحدهای زیانده بسیاری امروز از بحران زیاندهی عبور کرده اند. باید در کنار برنامه تحول، برنامه ای هم برای خروج از بحران داشته باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به انتصاب دکتر فتح نژاد به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی، گفت: امروز ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دکتر پوریوسف، این امانت را به آقای دکتر فتح نژاد سپردیم. ایشان با استان آشناست و علاوه بر فعالیت در امور آموزشی و دانشگاهی، در امور بین المللی و همین طور امور اقتصادی سوابق خوبی دارد. این استان، استان مرزی است و باید از این ظرفیت استفاده شود و توجه به بعد اقتصادی و بین المللی و توجه به امور علمی و از همه اینها مهمتر ایجاد همگرایی و همدلی در استان، از دکتر فتح نژاد مورد انتظار است.
دکتر طهرانچی پیش از حضور در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی و در بدو ورود به واحد ارومیه، با حضور در مزار شهدای گمنام آرمیده در این واحد دانشگاهی و ادای احترام و قرائت فاتحه، با قهرمانان دفاع مقدس تجدید میثاق کرد.