به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، پنجمین نشست سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز (پنجشنبه ۸ مهرماه) با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علی سروری مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استانهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
این نشست سراسری دو روزه تا روز جمعه ۹ مهرماه در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ادامه دارد.
در این نشست دو روزه با حضور مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، سیاستها و برنامههای دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی تشریح و مورد بررسی قرار میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر رستمی:
دانشگاه آزاد اسلامی اردوگاه انقلاب اسلامی است/ حق غفلت، سستی و بی توجهی نداریم/ مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برای «جهاد تبیین» ایده و راهکار ارائه دهند
حجتالاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در این نشست گفت: با روی کار آمدن دولت جدید فرصت بزرگی برای جریان انقلابی و معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی ایجاد شده که جزو فرصتهای طلایی است و باید ارزش آن را بدانیم.
وی ادامه داد: آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور منتخب ملت، فردی انقلابی، معتقد، سلیم النفس، دلسوز و پیگیر مطالبات مقام معظم رهبری هستند و امیدوارم در این مسیر استوار باشند. انتخاب ایشان از سوی مردم، فرصت بیبدیلی است، هر چند که کشور به واسطه دشمنی های غرب و نظام سلطه دچار مشکلاتی شده است.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر رستمی با بیان اینکه جریان های معاند از مشکلات کشور برای طرح شبهه و مخدوش کردن اعتقادات مردم بهره می گیرند، اظهار داشت: دشمنان سعی می کنند اعتماد، نشاط، امید و باور اجتماعی مردم را کاهش دهند تا به اهداف خود دست یابند.
وی خطاب به مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در این فضا و شرایط باید کارها با اهتمام و توجه ویژه، فهم دقیق شرایط و تلاش جهادی انجام و راهکارهای مناسب شناسایی شود. همچنین باید از هر امری که به اعتماد عمومی لطمه وارد میکند، پرهیز شود. تمام موقعیتهایی که در فضای دانشگاه ایجاد می شود را قدر بدانید و برای آن برنامه ریزی کنید.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر رستمی به جابهجایی برخی از رؤسای دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اشاره و تصریح کرد: در این جابهجاییها سعی کردیم از افراد جوان و باانگیزه که دارای توانمندیهای جدی در زمینههای گوناگون هستند، استفاده کنیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در ادامه سخنان خود به «تحول» به عنوان مسیر حل مشکلات از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب مسأله جهاد تبیین را به عنوان مطالبه مهم از جوانان و دانشجویان در سخنرانی مراسم اربعین امسال مطرح کردند. طرح این مسأله از سوی ایشان بیانگر جایگاه دانشجویان و جوانان فرهیخته در پیشرفت کشور است.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر رستمی تأکید کرد: دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در پاسخ به فرمان جهاد تبیین مقام معظم رهبری باید تمام تلاش خود را به کار گیرند. برای نهضت جهاد تبیین فکری و اعتقادی که مقام معظم رهبری مأموریت برای دانشگاه ها و جریان های انقلابی دانشگاه تعریف کردند، باید مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با کمک اعضای هیأت علمی و اساتید دغدغهمند ایده و راهکار ارائه دهند، چرا که بدون کار شبکهای منسجم این امر مهم محقق نمی شود. لازم است در فضای دانشگاه آزاد اسلامی و کلان آموزش عالی کشور همه اتفاقات و تحولاتی که ضرورت دارد رخ دهد تا منجر به نتیجه شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اظهار داشت: فضای دانشگاه آزاد اسلامی آماده و مهیاست. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تیم ایشان معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی هستند و خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی اردوگاه انقلاب اسلامی است و همه باید دست به دست همه دهیم تا از این مسئولیتی که بر عهده ما گذاشته شده سربلند بیرون بیاییم.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر رستمی خاطرنشان کرد: حق غفلت، سستی و بیتوجهی نداریم. انشاءالله همه با نیت خالص و مؤمنانه و با عزم جدی و باور به تغییر حرکت کنیم و این موضوع را جهاد بدانیم. اگر با نیت مخلصانه پیش برویم، قطعاً نتیجه خواهیم گرفت.
وی در پایان از حجتالاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و دست اندرکاران برگزاری این نشست قدردانی کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد
لزوم مواجهه فعال با تحولات اجتماعی و فناورانه در حوزه آموزش/ باید نظام مربیمحوری را در محیط آموزشی و تربیتی زنده کنیم/ باید جوانان را با مدل تربیت برگرفته از دین بار بیاوریم
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این همایش گفت: دنیا شاهد تحولات سریعی است که خارج از محاسبات عادی در حال رخ دادن است. این تحولات اجتماعی و فناورانه بحثهای بزرگی را به دنبال دارد، به طوری که اکنون در مقطعی قرار گرفته ایم که ما را در فضای حقیقی به فاصله اجتماعی و در فضای مجازی به ارتباطات گسترده توصیه میکند.
وی با بیان اینکه در این تحولات اجتماعی و فناورانه، غرب به شدت به دنبال یکپارچگی جهانی است، اظهار داشت: راهپیمایی اربعین یک نسخه بی بدیل برای مواجهه با جریان غرب است و اگر کرونا را عصای ساحران در نظر بگیریم، اربعین حسینی آن را پشت سر گذاشت و امسال شاهد حضور بیش از ۱۶ میلیون زائر در کربلا بودیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود هر نوع ویروس کرونایی در این اجتماع وجود داشته باشد، طی یک هفته گذشته باید درمانگاهها و بیمارستانهای عراق مملو از بیماران کرونایی میشد، اما بحمدالله هیچ اتفاقی نیفتاد. اربعین آمد تا بندگان خدا را از جهالت و حیرانی ضلالت نجات دهد و در این شرایط کارکرد آن بیشتر دیده شد و باید بیش از پیش ایام اربعین حسینی را پاس بداریم.
دکتر طهرانچی در ادامه به موضوع «دانشگاه، تحولات اجتماعی فناورانه و تعلیم و تربیت» اشاره کرد و گفت: دو سال پیش شاهد گذار از فضای حقیقی به فضای مجازی بودیم و همانند هواپیما تمامی دانشآموزان و دانشجویان را به این فضا بردیم. اکنون که در حال بازگشت به فضای قبل هستیم، آیا این فرودگاه و مسافران همان فرودگاه و مسافران دو سال گذشته هستند یا نگاه دیگری پیدا کردهاند؟ و آیا برای بازگشت آنها تمهیدات مناسب را اندیشیده ایم؟
وی با اشاره به کارکرد دانشگاه در جوامع غربی، تصریح کرد: دانشگاه غرب دارای چهار نظام آموزشی، تربیتی و نوآوری، پژوهشی و حل مسئله است و در آن فرد و جامعه دیده شده و به طورکلی دانشگاه، محلی برای پیشرفت جامعه است. هرچند آرمانگراهای غرب، فرهنگ را پایه دانشگاه و واقعگرایان، نیازهای مهارتی را از اصول دانشگاه میدانند، اما واقعیت این است که در دانشگاههای ما نه به فرهنگ توجه شده و نه به نیازهای مهارتی، بلکه فقط به جوانان دانش معلق آموخته شده است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشی که غرب دنبال میکند، دانش تخصصی است و مهارتهای مورد نیاز جامعه و ارتقای مطلوب مهارتهای اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه را در پی دارد. این در حالی است که در کشور ما تنها به دانش تخصصی توجه شد و از دیگر وجوه دانشگاه غفلت شده است.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه یک محیط اجتماعی تعلیم و یاددهنده است، گفت: دانشگاه باید دانش مهارتی، تخصصی و اجتماعی را به دانشجویان بیاموزد، اما در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که جامعه از دانشگاه، توقع انسانهای مفید و تأثیرگذار دارد و افراد نیز آینده، محیط کار و زندگی خود را از دانشگاه طلب میکنند و این موارد باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه محیطی اجتماعی است که میتواند به فرصت یا تهدید تبدیل شود. دانشگاه غرب در هسته مرکزی خود به نگاه توحیدی توجه ندارد، اما ما معتقدیم دانشگاهی که دانش تخصصی، مهارت و آگاهی مطلوب میدهد، یک اصل دارد و آن کشف اسرار خلقت الهی است، همانطور که خداوند میفرماید «مَّا تَرَىٰ فِی خَلۡقِ ٱلرَّحۡمَٰنِ مِن تَفَٰوُتٖۖ فَٱرۡجِعِ ٱلۡبَصَرَ هَلۡ تَرَىٰ مِن فُطُورٖ.» بنابراین تفاوت دانشگاه اسلامی با دانشگاه غرب، همین نگاه توحیدی است.
وی با اشاره به تحولات ناشی از همه گیری کرونا و گسترش استفاده از فضای مجازی، گفت: دانشگاهی که اکنون با آن مواجه هستیم، از نظر ظاهری و باطنی با دانشگاه دو سال گذشته متفاوت است و ترکیب کرونا و زندگی در فضای مجازی و حقیقی، ساحت جدیدی را ساخته، اما واقعیت این است که تحولات اجتماعی و فناورانه همواره وجود داشته و واکنش نسبت به این تحولات از اهمیت بسیاری برخوردار است، به طوری که افراد و جوامع در مواجهه با این تحولات اجتماعی و فناورانه، یا اهل توقف بودند یا اهل وادادگی و یا اهل مواجهه فعال.
دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم مواجهه فعال با تحولات اجتماعی و فناورانه، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مراسم عزاداری اربعین امسال خطاب به دانشجویان و جوانان فرمودند «هرکدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید. امروز خوشبختانه میدان برای انتشار افکار باز است. این فضای عمومی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛ میتوانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهامآفرینیها را در این فضا با استفاده از این امکان منتشر کنید و میتوانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تا پیش از شیوع کرونا و شرایطی که به وجود آمد، دانشگاه محیط رسمی تربیت اجتماعی بود و در کنار آن، محیط زندگی، محیط کسب و کار و رفاقت، در تغییر سبک زندگی تأثیرگذار بودند. این در حالی است که اکنون در کنار دانشگاه، محیطهای غیررسمی مانند شبکههای اجتماعی، محیط کسب و کارهای مجازی و رفاقتهای مجازی به عنوان رقیب دانشگاه در تربیت اجتماعی به میدان آمدهاند و اکنون سبک زندگی متأثر از این فضای دوساحتی شده است. هر کسی که در این عرصه فعالتر باشد، سهم اثرگذاری آن هم بیشتر است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم تغییر در سبک برگزاری کلاسهای معارف، گفت: امروزه مسائل مربوط به دروس معارف نسبت به دو سال گذشته بیشتر است و اگر این کلاسها از چرخه خارج شوند، دیگر در سبک زندگی تأثیرگذار نخواهند بود.
دکتر طهرانچی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، آشنا کردن دانشجویان با ربوبیت خدای رحمان است، چرا که در گذشته در کلاسهای معارف سعی میشد که دانشجویان را با خالقیت خدا آشنا کنند نه ربوبیت، در حالی که سبک زندگی با خدای ربانی و ربوبیت ساخته میشود و خالقیت مقدمه آن است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحولات بوجودآمده در محیط آموزشی و تربیتی، گفت: در نهاد سنتی آموزش ایران، هر فرد یک عالم و استاد داشت که با او شناخته میشد و علاوه بر درس، سلوک و سبک زندگی خود را از استاد و عالم خود میآموخت. در مرحله بعد و با ورود دانشگاه به کشور، دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته، محیط سازمانمحور بود و هر فرد با محل تحصیل خود شناخته میشد. جامعه ما در کش و قوس نظام سازمان محور بود که ناگهان با شیوع کرونا و وقوع تحولات اجتماعی فناورانه، وارد نظام شبکهمحور شد که متفاوت از نظام سازمانمحور است.
وی افزود: برای ماندن و اثرگذار بودن در این دوره، باید نظام مربیمحوری را زنده کنیم. زندگی دوساحتی که اکنون جوانان با آن مواجه هستند، نیازمند توجه و تقویت تقوای درونی است، نه فیلتر بیرونی. باید جوانان را با مدل تربیت اجتماعی برگرفته از دین، تربیت کرده و مترقی بار آوریم؛ همانطور که خداوند تربیت اخلاقی و علمی را لازمه یکدیگر دانسته است.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در تربیت اجتماعی دو بحث وجود دارد؛ یکی شکل دادن شاکله جوان و دیگری دادن قدرت انتخاب به اوست، چرا که هر انسان براساس شاکله خود و در بینش، گرایش و دانشی که منجر به کنش میشود، عمل میکند. در این زمینه نامه امیرالمومنین(ع) به امام حسن(ع) میتواند به عنوان یک اصل تربیتی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تربیت فرزندان در اسلام به سه دوره هفت ساله تقسیم شده است، گفت: هفت سال اول دوره، خانوادهمحور، هفت سال دوم، مدرسهمحور و هفت سال سوم دوره، تربیت اجتماعی است. بعد از این سه دوره، جوان در سن ۲۱ تا ۲۸ سالگی به ثمر مینشیند. واقعیت این است که متأسفانه ما جوانان را در دوران سوم تربیتی گرفتار کردهایم؛ به طوری که دو سال اول که مربوط به دوران بلوغ است، درگیر فضای مجازی شده اند، دو سال بعدی درگیر کنکور هستند و سه سال آخر این دوره بدون آموزشهای لازم وارد فضای اجتماعی دانشگاه میشوند و ما برای این هفت سال بسیار کلیدی و مهم، برنامهریزی خاصی نداشتهایم.
وی تأکید کرد: غرب به دنبال ارزشهای خاص موردنظر خود است و در مقابل آن، ما باید ارزشهای الهی را به عنوان ارزشهای انسانی مطرح کنیم.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: جوانان گرفتار مسائلی شدهاند که منتج از هفت سال سوم تربیت آنهاست و دانشگاه باید روی نگاه جوانان به مسائلی همچون روزی، عزت، محبوبیت اجتماعی و تلاش به عنوان مقدمه برای حصول نتیجه کار کند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بحث دیگری که در هفت سال سوم تربیتی وجود دارد، انتخاب است. جوان در این دوره انتخابهایی از جمله رشته تحصیلی، دوست، دانشگاه، شغل، استاد راهنما، همسر و… را پیش رو دارد و ما برای روش تربیت در این دوره که به آن دوران وزارت گفته میشود، باید از قرآن الگو بگیریم. مدل اجتماعی قرآن، الگو قرار دادن پیامبر اکرم(ص) به عنوان اسوه حسنه است که در امور مشاورت میکند و مهربان است.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه لازم است جوانان را از علاقهمند بودن براساس آرزوی جاهطلبی، به آرمان و ارزش هدایت کنیم، گفت: باید جوانان را که با تخیلات خود زندگی میکنند، با تواناییها و استعدادهای درونی خودشان آشنا کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان، به تدوین سند راهبردی عملیاتی پنج ساله این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این سند برگرفته از سند دانشگاه اسلامی تنظیم شده که در آن برنامهها در سطوح مختلف مدیریتی، استاد، شبکه دانشجویی، فضای مجازی، فضای کالبدی، خانواده و عفاف در قالب ۷۲ اقدام دیده شده که به زودی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ می شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفانی:
تمرکز اصلی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی بر موضوع مهدویت است/برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در دستور کار قرار دارد
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با تسلیت ایام اربعین حسینی و وفات حضرت محمد(ص)، گفت: زیارت اربعین به چهار بخش تقسیم می شود و حاوی ۶۰ نکته است. بخش اول این زیارت مربوط به ویژگیهای عملکردی سیدالشهدا(ع) در ارتباط با خدا و خلق خداست و در بخشهای دیگر زیارت اربعین؛ عنایت خدا به سیدالشهدا(ع)، عملکرد دشمنان امام حسین(ع) و وظایف شیعیان و پیروان حضرت پرداخته شده که این نکات باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به فعالیت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: طی این مدت ۳۲ معاون در دانشگاههایی که دارای بیش از ۵ هزار دانشجو هستند، منصوب شدند و اخیراً نیز تغییراتی در استانهای اردبیل، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، همدان، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان و واحدهای نجفآباد و علوم پزشکی تهران صورت گرفته است.
حجتالاسلام والمسلمین شریفانی ادامه داد: از جمله برنامههای اجرا شده توسط دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، میتوان به برگزاری نشستهای تخصصی قرآن و حدیث به صورت مستمر و هر دو هفته یکبار با حضور ۲ هزار نفر از اساتید این دانشگاه اشاره کرد. همچنین طرح اندیشه تمدنساز نیز با حضور چهار هزار استاد دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است. در این مدت ۸ پیوست درسی و یک عنوان کتاب به چاپ رسیده و ۱۵ کتاب جدید نیز در حوزه معارف در دست اقدام است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهم فعالیتهای پیش رو گفت: با توجه به اینکه در سال شمسی جاری دو ولادت امام زمان(عج) وجود دارد، تمرکز اصلی ما بر موضوع مهدویت است که قرار است در سه حوزه معارف، هماندیشی و نشستهای عمومی اجرایی شود. برگزاری برنامه های متنوع از جمله چاپ مقالات، ساخت کلیپهای مهدوی، دلنوشته و برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در حوزه دانشجویی، نشستهای مهدوی با حضور اساتید و یک نشست عمومی در مسجد جمکران در دستورکار دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.
وی ادامه داد: با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و توجه به حفظ قرائت و تفسیر قرآن کریم، طرحی در دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و ۶۰۰ آیه قرآن استخراج شده که با تمرکز بر حفظ، قرائت و تفسیر این آیات، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با ۸۰ درصد مفاهیم قرآنی آشنا خواهند شد.
دکتر شریفانی در پایان از حمایتهای دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از برنامهها و فعالیتهای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه قدردانی کرد.