به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در تعطیلات آخر هفتهای که گذشت، دانشگاه آزاد اسلامی برنامه پرکاری را پشتسر گذاشت، برنامههایی که با توجه به همزمانی حضور مسئولان دانشگاه در مشهد مقدس و روز معلم و استاد، ترافیکشان بیشتر به چشم میآمد.
تقدیر از معلمان نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی
اولین خبر اینکه گردهمایی سراسری معلمان مدارس سمای سراسر کشور و مراسم معرفی و تقدیر از «معلمان نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی» در سالروز گرامیداشت مقام معلم، ظهر پنجشنبه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا منظریتوکلی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی، بابک نگاهداری سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، سعید آزادیان دستیار ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی سروریمجد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانرضوی و جمعی از مدیران و مسئولان در شهر مقدس مشهد برگزار شد.
در این مراسم از ۳۲ نفر از معلمان برگزیده و نمونه مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر شد که اسامی آنها به شرح زیر است: «شکوفهالسادات فروردین از واحد شیراز- فسا، حکیمه آذرگون از واحد یاسوج، سکینه بیژنی از واحد بوشهر، شهرام قاسمینژاد از واحد اردبیل، سمیه نوروززادهبلالی از واحد ارومیه، لیدا خاکیه از واحد تبریز، شهپر داودیزنجانی از واحد زنجان، سعیده بازارگرد از واحد رشت، ندا محسنیان از واحد قائمشهر، سیما روغنی از واحد خوراسگان، حامد رئیسی از واحد اردل، الهام رحیمی از واحد نجفآباد، افشین بیرانوند از واحد خرمآباد، مریم عبدی از واحد اراک، معصومه چلوئیان از واحد همدان، زهرا مجدی از واحد اهواز- بهبهان، فرحنازجر از واحد زاهدان، اکرم دهقان از واحد بندرعباس، نیلوفر صابری از واحد سنندج، فرنگیس کرمی از واحد کرمانشاه، حمید بشکوفه از واحد کرج، صغری ایلانلو از واحد تاکستان، منوره نائینی از واحد کرمان، مصطفی محسنیپور از واحد یزد، فاطمه خیری از واحد تهران، مرضیه حاجیپور از واحد بجنورد، مریم عربزاده از واحد بیرجند، الهام ارجمندنیا از واحد گرگان، لیلا قوشه از واحد سمنان، حجت جهانگردنیا از واحد ایلام، شادی محرر از واحد مشهد و ناهید جامعی از واحد مشهد.» همچنین در این مراسم از پنج دانشآموز افتخارآفرین بینالمللی مدارس سمای مشهد تقدیر شد.
آرین میرزایی، مهدی محمدخانی، کیان گاراژیان، حمیدرضا صیدی و حسین واسعی، پنج دانشآموز افتخارآفرین بینالمللی مدارس سمای مشهد هستند.
حقالتدریسی ضربه بزرگی به جایگاه و رسالت معلمی زد
محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این گردهمایی گفت: «بسیار خرسندم که روز معلم را در جمع زیبنده معلمان حضور دارم و این روز را به معلمان زحمتکش مدارس سما تبریک عرض میکنم. معلمان مدارس سما بر ما منت نهادند که در حرکت عظیم تعلیم و تربیت همراه ما هستند.»
وی ادامه داد: «مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور فرمودند آموزش و پرورش باید انسانهایی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» تربیت کند که اگر چنین شود، همان آرزویی که بارها بیان کردهام محقق میشود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رسالت آموزش و پرورش، تربیت انسانهاست، گفت: «با اینکه مدارس جدید و دانشگاهها حدود ۱۰۰ سال است که وارد کشورمان شده، اما ایران صاحب یک تمدن کهن است و در علم و فناوری سابقه رهبری علمی جهان را دارد. زمانی سرزمین ایران در دوره ۵۰۰ ساله در اوج شکوفایی تمدن علمی قرار داشت که بیشک و با نظر قاطع مورخان تاریخ علم، این تمدن منبعث از نگرش قرآن و مکتب اهلبیت(ع) بوده و مکتب رضوی ایجادکننده مکتب علمی در ایران بوده است.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران کشوری است که گذشته روشنی دارد، خاطرنشان کرد: «آینده هر ملت در امتداد گذشته آن صورت میگیرد و نمیشود آینده و گذشته هر ملت را از هم جدا کرد.»
وی ادامه داد: «اگر غرب ۳۰۰ سال پس از عصر روشنفکری، دوران تاریک گذشته خود را پشتسر گذاشته و وارد عصر جدید شده است، باید بداند که مکتب خود را نمیتواند در سرزمینهایی که از تمدن کهن برخوردار است، القا کند، بنابراین در هجمه جدیدی که پس از جنگ سرد آغاز کردند، با عدم همراهی ملتها مواجه شدند.»
عضو هیاتامنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «زمانی که غرب با عدم همراهی ملتها مواجه شد، جهان شبکهای را مبتنیبر فناوری رقم زد تا ملتها را نسبت به گذشته تاریخی خود دچار غفلت کند. همانطور که اگر انسانی فراموشی بگیرد، آیندهای ندارد، اگر جامعهای هم گذشته خود را فراموش کند، آیندهای نخواهد داشت.»
وی با اشاره به کارشکنیهای غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: «برمبنای قرآن کریم و قرآن ناطق یعنی اهلبیت پرچمی در این سرزمین برافراشته شد و بهدنبال آن است که مستضعفان عالم را به خود برگرداند، اما این موضوعی است که غرب آن را تحمل نمیکند و در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، اغتشاش و تحریم را پیش میگیرد و میگوید باید ریشه ملت ایران را خشک کند.»
طهرانچی با طرح این پرسش که چگونه میتوان در مواجهه با آمریکا ایستادگی کرد و اجازه نداد ریشه ما را خشک کنند، گفت: «در این مسیر آموزش و پرورش بسیار موثر است، چراکه ما تمدنی داریم که در آن عقل و فضیلت و برتری علم همواره مورد توجه بزرگان بوده، بهطوری که اگر به کتاب اصولکافی شیخکلینی نگاه کنیم، کتاب اول مربوط به عقل و جهل است و کتاب دوم در باب فضیلت و برتری و توحید در کتاب سوم آمده و این نگاهی است که تمدن ما را تشکیل داده است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «ما باید تربیت را اینگونه برای فرزندانمان رقم بزنیم، چراکه غرب سعی دارد با تمام توان ارزشهای خود را با فراموشکردن ما نسبت به تمدن تاریخی گذشته و هویت ما بر ما حاکم کند و اگر ارزشهای آنها را بپذیریم، خودمان را فراموش کردهایم و آیندهای نخواهیم داشت.»
وی با بیان اینکه ملت ایران دارای ریشه و تمدن تاریخی هستند، گفت: «در مقالهای که سال ۲۰۰۵ در مجله «نیچر» منتشر شد، گفته بودند ایرانیان به میراث و گذشته خود آگاه و بهدنبال احیای تمدن خود هستند، پس باید این حرکت را با تحریم متوقف کرد.»
طهرانچی با بیان اینکه اگر میخواهیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به آیندهای که آرزو داریم برسیم، باید آموزش و پرورش را دریابیم، اظهار داشت: «یکی از ظلمهایی که به نظام تعلیم و تربیت شد، حذف پرورش از آموزش عالی بود، چراکه به نظام مدارس، آموزش و پرورش میگویند، اما به نظام آموزش دانشگاه بهجای آموزش و پرورش سطح عالی، آموزش عالی گفته میشود، درصورتی که یکی از دورههای تربیت هفتساله مربوط به دوره لیسانس میشود.»
عضو هیاتامنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «برخی احساس میکنند اگر به دوره دانشگاه، تعلیم و تربیت بگویند و در دانشگاه معاون تربیتی داشته باشند، فاجعه است، اما دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد بهعنوان یک مجموعه بههمپیوسته که شامل دورههای تحصیلی و تربیتی از مهدکودک تا دکتری است، بهعنوان یک نظام به رشد تعلیم و تربیت فکر کند.»
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید در مسیر تعلیم و تربیت آسیبشناسی داشته باشیم و به این سوال نیز پاسخ دهیم که چرا معلم جایگاهی را که باید داشته باشد ندارد، گفت: «معلمی از دیدگاه ما رسالت است نه حرفه و اگر معلمی را از رسالت به حرفه تبدیل کنیم که میتواند کالای خود را بفروشد یا با حضور در منزل دانشآموز به او درس بدهد، جایگاه و رسالت معلمی را به حرفه تبدیل کردهایم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «حقالتدریسی ضربه بزرگی به جایگاه و رسالت معلمی زد، چراکه اول معلم را تبدیل به کالا کرده که در این کالا ماهیت معلم از کلاس گرفته و تبدیل به کالایی شد که میتوان آن را در آموزشگاه یا خانه به فروش رساند. درصورتی که معلمی جایگاه والایی دارد و رسالت انبیاست. وقتی معلمی را از رسالتی که به آن عشق میورزد، به حرفهای برای امرار معاش تنزل دادیم، آموزش و پرورش در معرض خطر قرار گرفت.»
طهرانچی با بیان اینکه باید جایگاه معلمی را برگردانیم، گفت: «شأن معلم تربیت است، نه آموزش برای نحوه تستزدن برای کنکور. نباید اجازه دهیم در نظام تعلیم و تربیت نقصان وجود داشته باشد و باید نظام تربیتی را در نظام اجتماعی تقویت کنیم.»
وی با بیان اینکه دانشآموز کالا نیست و باید اول الگوی ذهن و یادگیری را به او بیاموزیم، افزود: «سما یک هویت و قالب است و برند مدارس سما فقط اسم نیست، بلکه یک الگوی تربیتی است و این برند رویکرد سماست و شاخصهایی است که دانشآموزان براساس آن فارغالتحصیل میشوند و برای آنکه دانشآموزان خردمند، خلاق، آگاه و توانمند بار بیاوریم، باید بر روشها و مشخصهها کار کنیم و سما بیش از پیش به خود بیندیشد.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «همه دانشگاههای بزرگ جهان در حوزه آموزش و پرورش حضور دارند، اما باید رابطه سما با آموزش عالی تعیینشده باشد و آموزش عالی تولید مفهوم کرده و معلمان ما دورههای بازآموزی خود را در دانشگاه طی کنند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سما فقط یک اتحادیه مدارس نیست، بلکه در دل دانشگاه قرار دارد و باید ارتباطات علمی آن در دانشگاه تعیین شود، گفت: «مدارس سما جمع پویا و ساعی است و میخواهد در نظام آموزش و پرورش ما موثر و پیشتاز در بسترسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد و آموزش و پرورش را تا ۱۸ سالگی نبیند، بلکه سیر تحول آن را در دانشگاه نیز ادامه دهد.»
وی اظهار داشت: «از امسال معلمان فرهیخته و الگو در عرصه آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور شناسایی و معرفی خواهند شد و علاوهبر تجلیل از این معلمان، ویژگیها و خصوصیات تعلیمی و تربیتی این معلمان الگوسازی و نشر داده میشود و یک مراسم محتوایی با برگزیدگان سما که ستارگان تحول در آموزش و پرورش خواهند بود، برگزار خواهیم کرد.»
پیگیری اجرای سند تحول آموزش و پرورش
علیرضا منظریتوکلی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این گردهمایی گفت: «ایده برگزاری این مراسم را دکتر طهرانچی مطرح کرد و پیشنهاد داد مراسم گرامیداشت روز معلم در قالب گردهمایی سراسری معلمان سما برگزار شود و از هریک از استانها، یک معلم مدارس سما برای تجلیل انتخاب شود.»
وی با بیان اینکه تحول آموزش و پرورش در مدارس سما از تاکیدات دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی است، گفت: «اجرای سند تحول آموزش و پرورش که مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری است، از برنامههایی است که در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی و در مدارس سما بهطور جدی پیگیری خواهد شد.»
منظریتوکلی تاکید کرد: «براساس سیاستهای دکتر ولایتی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس سما باید از لحاظ علمی و آموزشی در صدر باشند، اما در عین حال اولویت ما در کنار ارتقای فعالیتهای علمی و آموزشی، تقویت موضوعات فرهنگی و پرورشی است. براساس این رویکرد، برای اولینبار معاونت فرهنگی و تربیتی در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی ایجاد شد.»
همچنین خانم علمالهدی، دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت و رئیس پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شهیدبهشتی هم در این مراسم با اشاره به وجود نگرشهای مختلف در محیطهای دانشگاهی گفت: «دو صفت بارز در محیطهای دانشگاهی وجود دارد که یک صفت را عین فضیلت و صفت دیگر را عین رذیلت میدانند. در محیطهای دانشگاهی روحیه آکادمیک داشتن و مطالعات آکادمیک را فضیلت میشمارند و در عین حال ایدئولوژیکبودن را رذیلت میدانند.»
وی ادامه داد: «با وجود این، تفکر و نگرش در محیطهای دانشگاهی تحول علومانسانی و اسلامیسازی این علوم مورد مقاومت دانشگاهها قرار گرفت.»
علمالهدی افزود: «سوالی که پیش میآید، این است که چرا ایدئولوژیکبودن بد است، اما آکادمیکبودن خوب و مورد تحسین است؟ دلیل آن این است که ایدئولوژی، لیبرال و سکولار میخواهد بدون هیچ رقیبی سلطه خود را بر رابطه علم و اقتصاد لیبرال، کارآفرینی و ارتباط دانشگاه و صنعت حفظ کند. به همین دلیل پیروان این نگرش، ایدئولوژیکبودن را معادل بیسواد بودن و احساسیبودن میدانند و ایدئولوژیکبودن را بهعنوان یک رذیله اخلاقی القا میکنند.»
علی سروریمجد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانرضوی نیز در این مراسم گفت: «رشد و تعالی انسانی در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی مورد تاکید جدی مدیران این دانشگاه قرار گرفته و مدارس سما بهعنوان یکی از این محیطهای رشد تعالی، وظایف سنگینی برعهده دارند که با رهنمودهای دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی، برنامههای جدیدی در مجموعه مدارس سما و مدارس عالی مهارت بهعنوان یکی از افتخارات این دانشگاه طراحی شده است.»
راهاندازی مدرسه عالی مهارت بازار سرمایه در مشهد
همچنین آیین تجلیل از مقام والای استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا منظریتوکلی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی، بابک نگاهداری سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، علی سروریمجد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانرضوی، سعید آزادیان دستیار ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از اساتید و مدیران واحد مشهد برگزار شد.
در این مراسم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانرضوی با اشاره به برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت و مهارتآموزی اظهار داشت: «اشتغال فرزندان یکی از دغدغههای خانوادههاست، براین اساس تاسیس مدارس عالی مهارت در کنار آموزشهای آکادمیک در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است؛ چراکه اکنون بسیاری از جوانان پس از فارغالتحصیلی بهدلیل نداشتن تجربه کاری با مشکل اشتغال مواجه هستند.»
وی ادامه داد: «مدارس عالی مهارت یکی از کارهای ابتکاری دانشگاه آزاد اسلامی است که میتواند در کنار آموزشهای آکادمیک، تخصص و مهارت نیز به دانشجویان بیاموزد. براین اساس مدرسه عالی مهارت بازار سرمایه پس از ماه مبارک رمضان در مشهد راهاندازی میشود.»
سروریمجد افزود: «فعالیتهای این مدرسه عالی مهارت زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد خواهد بود و دانشجویان رشتههای حقوق، مدیریت مالی، حسابداری، اقتصاد و رشتههای مرتبط با بازار سرمایه میتوانند در این مدرسه پذیرش شوند و در محیط کارگاهی آموزش ببینند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانرضوی خاطرنشان کرد: «دومین مدرسه عالی مهارت دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانرضوی نیز با محوریت حقوق و امور قضایی که یک شعبه آن هم در تهران راهاندازی شده است، بهزودی ایجاد خواهد شد.»
در پایان این مراسم از ۱۰ نفر از اساتید برگزیده و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل شد.